Česká železnice prolomila dosavadní rychlostní limit 160 km/h v pravidelné dopravě. Vysokorychlostní jednotka Pendolino Českých drah na lince z Prahy do Českých Budějovic poprvé dosahuje rychlosti až 200 km/h. Cestující se tak dostanou do jihočeské metropole v rekordním čase 95 minut, v opačném směru bude vlak ještě o pět minut rychlejší. Pendolino dosahuje své maximální rychlosti díky technologii naklápění vozů na dvou úsecích jižního koridoru, mezi Voticemi a Sudoměřicemi a mezi Doubím a Soběslaví.
První Pendolino na pravidelné lince do Českých Budějovic vyrazilo jako vlak IC 591 Pendolino ve 20:27 z pražského hlavního nádraží a do jihočeské metropole dorazí ve 22:02. Ranní spoj IC 590 Pendolino vyrazí z Budějovic minutu před šestou, do Prahy přijede v 7:29.
„Modernizace železniční tratě mezi Prahou a Českými Budějovicemi přináší další hmatatelné výsledky. Díky nasazení rychlých jednotek Pendolino a úpravám infrastruktury se podařilo zkrátit jízdní dobu a zvýšit komfort cestování. Jedná se o významný posun na české železnici, kterým položíme základ pro provoz vyššími rychlostmi na budoucích vysokorychlostních tratí, na nichž budou české vlaky jezdit až 320 km/h,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
„Zrychlování vlaků a celkové zkracování jízdních dob vnímám jako jeden z klíčových nástrojů v posilování konkurenceschopnosti vlakové dopravy. Jsem hrdý, že je to právě vlak Českých drah, který jako první na pravidelné lince u nás dosahuje cestovní rychlosti až 200 km/h, a věřím, že v trendu zrychlování budeme intenzivně pokračovat. Naše vlaky jsou na to totiž připraveny, nejmodernější ComfortJet spolu s vysokorychlostní lokomotivou Vectron je schopen jezdit až 230 km/h,“ popsal předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec rychlostní možnosti vlaků.
„Kromě rychlejšího cestování ale prodloužení Pendolina do Českých Budějovic přináší také nové možnosti cestování z východu na jih Čech. Večerní spoj totiž navazuje na vlak SC 500, který přijíždí z Bohumína do Prahy a fakticky i funkčně tak dochází k prodloužení tohoto spoje a vzniku unikátního přímého spojení Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha – Tábor – České Budějovice,“ dodal.
Svou maximální provozní rychlost mohou Pendolina využívat v traťových úsecích Votice – Sudoměřice u Tábora a Soběslav – Doubí, které jsou pro vlaky s naklápěcí skříní projektovány na maximální rychlost 200 km/h.
„Prolomení stávajícího rychlostního limitu je pro nás víc než jen provozní změna – je to symbolické otevření nové kapitoly české železnice. Efektivní zkracování jízdních dob představuje jednu z priorit Správy železnic, a nemusíme se bavit jen o projektu vysokorychlostních tratí. Například právě tady, na koridoru z Prahy do Českých Budějovic, před námi stojí stavba tunelů mezi Nemanicemi a Ševětínem, díky kterým se podaří trať napřímit a cestujícím tak ušetřit další cenné minuty. Tunely začneme razit už v příštím roce,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
V průběhu let došlo k výraznému zkrácení jízdních dob mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Zatímco v první polovině 90. let dosahovala běžná cestovní doba délky až 3 hodiny, nyní zvládne ranní Pendolino tu samou trasu za 90 minut.
„Mám opravdu radost, že se na jihočeské železnici konečně odehrávají velké změny k lepšímu. Modernizují se tratě, přibývají nové vlaky a zlepšuje se komfort cestování. Pendolino do Českých Budějovic je dalším důkazem, že se jižní Čechy posouvají dopředu. Představte si, že ráno vyjedete z Budějovic a za hodinu a půl jste v centru Prahy, večer se pohodlně vrátíte zpět v jednom z nejrychlejších vlaků u nás. Ale nejde jen o rychlost, doprava musí být zároveň atraktivní, pohodlná a spolehlivá. To je standard, který si obyvatelé Jihočeského kraje bezesporu zaslouží. A nejen proto, že právě u nás se začala psát historie železnice v českých zemích,“ upozornil hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba.
„My jsme si letos koncem července slavnostně připomínali prvopočátky naší železnice a 200 let od uvedení do provozu slavné koněspřežné dráhy. Tenkrát trvalo zdolání 128 kilometrů dlouhé trasy z Českých Budějovic do Lince celých čtrnáct hodin. V kontextu se supervlakem Pendolino, který jede z našeho krásného města do Prahy hodinu a půl je to až neuvěřitelné. Navíc místo dřevěných nepohodlných lavic nabízí velký komfort a skvělé zázemí pro celé rodiny. Myslím, že Budějčáci tento počin Českých drah velmi ocení, ranní spoj si oblíbí a budou jezdit pravidelně. Někdy se k nim samozřejmě ráda přidám,“ sdělila primátorka Českých Budějovic Dagmar Škodová Parmová.
„Zrychlení spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi na 90 minut je ukázkou toho, jak má moderní železnice vypadat. Je to přínos nejen pro Pražany, ale i pro celou republiku. Rychlejší, pohodlnější a atraktivnější cestování pomůže odlehčit silnicím a posílit železniční dopravu jako páteřní způsob přepravy. Praha vítá každý krok, který nás přibližuje modernímu evropskému standardu,“ dodal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS).
Vyhrocená volební kampaň se v pondělí promítla do mítinku expremiéra Andreje Babiše (ANO) na Frýdecko-Místecku v Moravskoslezském kraji. Babiš byl podle svědků zasažen berlí do hlavy, na místě zasahovala policie. Předseda hnutí, které je favoritem voleb, odjel do nemocnice.
Česká železnice prolomila dosavadní rychlostní limit 160 km/h v pravidelné dopravě. Vysokorychlostní jednotka Pendolino Českých drah na lince z Prahy do Českých Budějovic poprvé dosahuje rychlosti až 200 km/h. Cestující se tak dostanou do jihočeské metropole v rekordním čase 95 minut, v opačném směru bude vlak ještě o pět minut rychlejší. Pendolino dosahuje své maximální rychlosti díky technologii naklápění vozů na dvou úsecích jižního koridoru, mezi Voticemi a Sudoměřicemi a mezi Doubím a Soběslaví.
Česko čeká na konci prvního zářijového týdne zatmění Měsíce, ale na zajímavý světelný úkaz by podle některých tvrzení mělo dojít už v následujících hodinách. V Evropě má být k vidění polární záře.
Bruce Willis se v posledních letech ztratil lidem z očí, důvody jsou dobře známé. Manželka slavného herce otevřeně mluví o tom, jak na tom je. Nejnověji prozradila, že Willis nežije s nejbližšími pod jednou střechou. Pořádně to poté schytala.
Václav Vydra prozradil novinky o zdraví Jany Bouškové, o které máme v posledních měsících informace právě jen od manžela. Boušková se totiž potýkala s vážnými zdravotními problémy. Nyní to ale pomalu začíná vypadat na obrat k lepšímu.
Zemřel Ladislav Winkelbauer, jeden z nechvalně známých vrahů z 90. let minulého století. Podle dostupných informací spáchal sebevraždu. Muž, který zavraždil expartnerku s jejím partnerem, si odseděl celkem 17 let.
V početné rodině Agáty Hanychové došlo k další významné události, kterou se influencerka pochlubila svým fanouškům. Oženil se její bratr, ale nešlo o národu známého sourozence. Svatbu měl další potomek Agátina otce Jakub Hanych.
Dvacet osob se muselo v neděli evakuovat z hořícího autobusu na Pražském okruhu, který bylo nutné v místě zásahu záchranných složek uzavřít. V péči záchranářů skončil pouze řidič dopravního prostředku.
Českou filmařskou obec zasáhla o uplynulém víkendu smutná zpráva. Ve věku 92 let zemřel kameraman a fotograf František Němec. O úmrtí informovala jeho rodina.
Dneškem začíná meteorologický podzim, ale počasí tomu v úvodu prvního zářijového týdne odpovídat nebude. Následné ochlazení navíc nebude mít dlouhého trvání, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
Ivana Jirešová už se letos jednou strachovala o dceru Sofii, když se před několika měsíci pohřešovala. Nadaná herečka nyní konečně promluvila a například prozradila, co momentálně dělá.
Celní politika administrativy současného amerického prezidenta Donalda Trumpa má vliv i na odesílání některých zásilek z Česka do Spojených států amerických. Upozornila na to Česká pošta, která už před několika dny pozastavila příjem některých zásilek.