Káva se stává pochoutkou pro bohaté. Její ceny jsou rekordní a stále rostou

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Pixabay
Libor Novák 11. prosince 2024 12:10
Sdílej:

Milovníci kávy se možná budou muset připravit na další zdražování jejich oblíbeného nápoje. Cena kávy na světových komoditních trzích totiž dosáhla historicky nejvyšší úrovně. V úterý překročila cena arabiky, která tvoří většinu globální produkce, hranici 3,44 dolaru za libru (0,45 kg), což znamená nárůst o více než 80 % oproti minulému roku. Cena robusty se na rekordní úrovně vyšplhala již v září.

Za prudkým růstem cen stojí kombinace nepříznivého počasí v klíčových pěstitelských zemích, jako jsou Brazílie a Vietnam, a stále rostoucí poptávka po kávě, uvedl server BBC.

Podle expertů je jedním z hlavních důvodů zdražování obavy o úrodu v roce 2025, především v Brazílii, která je největším producentem arabiky. Země se v srpnu a září potýkala s nejhorším suchem za posledních 70 let, po kterém následovaly silné deště v říjnu. Tyto extrémy poškodily kvetoucí rostliny a snížily očekávání dobré sklizně.

Podobné problémy zasáhly také Vietnam, který dominuje produkci robusty. Zde kombinace sucha a prudkých dešťů ohrozila letošní i budoucí sklizně.

Káva je po ropě druhou nejvíce obchodovanou komoditou na světě, a její popularita neustále roste. Spotřeba v zemích, jako je Čína, se za posledních deset let více než zdvojnásobila.

Fernanda Okada, analytička cen kávy ze společnosti S&P Global Commodity Insights, upozorňuje, že poptávka po kávě zůstává vysoká, zatímco zásoby držené pěstiteli i pražírnami jsou na nízkých úrovních.

„Trend růstu cen kávy pravděpodobně potrvá ještě nějakou dobu,“ říká Okada.

Zvyšující se ceny kávy se postupně promítají do maloobchodních cen. Zatímco v posledních letech se velké značky snažily absorbovat rostoucí náklady, aby si udržely zákazníky, letos to už zřejmě nebude možné.

Vinh Nguyen, generální ředitel společnosti Tuan Loc Commodities, uvedl, že značky jako JDE Peet’s (vlastník značky Douwe Egberts) a Nestlé čelí „bodu zlomu“.

„V prvním čtvrtletí roku 2025 se pravděpodobně dočkáme zvýšení cen kávy v supermarketech,“ dodal Nguyen.

David Rennie, vedoucí divize kávy ve společnosti Nestlé, přiznal, že průmysl čelí „těžkým časům“. Společnost bude nucena upravit jak ceny, tak velikosti balení, aby kompenzovala rostoucí náklady na suroviny. 

Témata:
Stalo se
Světové celebrity
Meghan Markle sdílela dosud nezveřejněnou scénu, která byla vystřižena z jejího seriálu na Netflixu.

Experti si podali vévodkyni Meghan: Chce napodobit Kate, ale dělá přesný opak

Rivalita mezi vévodkyní ze Sussexu a princeznou z Walesu je stále živá a aktivní, shodují se královští experti. Obě dámy zahájily vánoční sezónu ve velkém stylu. Meghan představila svůj vánoční speciál Meghan, With Love pro Netflix jen několik dní předtím, než Kate uspořádala svůj hvězdně obsazený koncert koled Together at Christmas ve Westminsterském opatství.

Světové celebrity
Sydney Sweeney

Sydney Sweeney se poprvé vyjádřila k drsné kritice

Herečka Sydney Sweeney se v exkluzivním rozhovoru pro magazín People vyjádřila ke své velmi diskutované reklamní kampani pro značku American Eagle. Podle jejích slov jí mnoho lidí „přiřadilo motivy a nálepky, které prostě nejsou pravdivé“. 

Světové celebrity
Quentin Tarantino

Quentin Tarantino se ostře pustil do hollywoodských herců

Legendární režisér Quentin Tarantino, tvůrce ikonických snímků jako Gauneři a Pulp Fiction, se rozpovídal o hercích v Hollywoodu, které nemá v oblibě. Jednoho z nich označil za „slabou omáčku“ a jeho výkon v oscarovém filmu nazval „obrovskou chybou“. Tarantino se svěřoval se svými názory scénáristovi a spisovateli Bretu Eastonovi Ellisovi při rozhovoru o svém žebříčku deseti nejlepších filmů 21. století.

Světové celebrity
Sydney Sweeney

Sydney Sweeney pobouřila veřejnost. Čelí obviněním z rasismu

Zdá se, že každý krok herečky Sydney Sweeney je pod drobnohledem veřejnosti, která se snaží zjistit, jaké jsou její politické názory. Tato intenzivní kontrola začala poté, co letos v létě Sweeney hrála v kontroverzní reklamě pro American Eagle. Někteří diváci si totiž reklamu vyložili jako propagaci eugeniky a nadvlády bílé rasy. Od té doby se její rozhovory pro média stávají virálními, jelikož se diváci pokouší číst mezi řádky, a dokonce i výběr jejího oblečení je zkoumán v naději, že odhalí důkazy o jejím vnitřním přesvědčení.