První vodíkový vrtulník dostává obrysy

Za duchovního otce letectví je právem považován Leonardo da Vinci, autor mnoha návrhů létajících zařízení, mimo jiné vzdušného šroubu – vrtulníku. Jak by se tvářil na ambice společnosti HyPoint, která zahájila ve spolupráci s firmou Piasecki Aircraft projekt s cílem vyrobit první vodíkem poháněný vrtulník, se už nikdy nedozvíme. Jedno je ale jisté - vodíková technologie zažívá v dopravě obrovský rozmach a nezalekla se ani letectví.

vrtulník Piasecki PA-890

Vodík je navrhován jako palivo bez emisí, které by mohlo pomoci vyčistit pověst letectví jako významného producenta uhlíku. V duchu této rétoriky plánují firmy HyPoint a Piasecki Aircraft vyvinout a certifikovat vodíkový systém, který lze začlenit do jakéhokoli letadla s elektrickým pohonem, které je schopné kolmého startu i přistání.

Společnosti vyčlenily prvních 6,5 milionu dolarů na vývoj zařízení, které by se mohlo stát revolučním hnacím prvkem pro elektrická letadla. Díky vodíkovému systému, plně certifikovaném americkou Federální správou letecké dopravy (FAA), by elektrické letadlo mělo k dispozici několikanásobně více energie. Došlo by tak ke zvýšení doletu a rychlejšímu doplňování paliva.

Vrtulník se pyšní výjimečným designem

Kombinovaný vrtulník Piasecki PA-890 je navržen tak, aby splňoval příslušné normy pro komerční certifikaci. Do roku 2025 by měla být zahájena jeho sériová výroba. Elektrický pětimístný stroj disponuje širokými sklopnými křídly, která zajišťují efektivní let se zpomalenou horní vrtulí a také vyrovnávací rotor, který se za letu vpřed sklápí dozadu, a stává se z něj tedy tlačná vrtule. Křídla se při startu a přistání vyklápějí o 90 stupňů nahoru, aby nepřekážela hlavní vrtuli. 

img-responsive

vrtulník Piasecki PA-890 | foto: Toyota

Jeho verze poháněná palivovým článkem se má stát prvním vodíkovým vrtulníkem na světě ovládaným lidskou posádkou. Podle počáteční dohody je v plánu pět 650kW systémů s vodíkovými palivovými články, jež budou do vrtulníku začleněny.

„Stoprocentně se soustředíme na vývoj a certifikaci 650kW systému pro náš kombinovaný vrtulník, který by se mohl stát světově první helikoptérou s vodíkovým pohonem a lidskou posádkou,“ prohlásil generální ředitel John Piasecki.

„Pokud uspějeme, otevře se nám cesta ke spolupráci s dalšími výrobci a zajistíme tak širší využití této technologie. První laboratorní zkoušky, které společnost Piasecki financovala vloni v zimě, prokázaly technickou proveditelnost systému vodíkových palivových článků firmy HyPoint. Technologii společnosti HyPoint porovnáváme s jinými možnostmi a svá zjištění pečlivě testujeme a ověřujeme, přičemž výsledky nám dávají důvod k velkému optimismu. Naším cílem je do dvou let vyvinout plnohodnotné systémy, které bude možné použít už v roce 2024 ke zkouškám pro účely certifikace, a v roce 2025 chceme začít dodávat již objednaných zhruba 325 kusů,“ doplnil Piasecki.

Vzduchem chlazený systém má překvapivý výkon

Společnost HyPoint uvádí, že její vzduchem chlazený turbo systém s palivovými články dokáže vyrobit dostatečné množství nepřetržitě dodávané energie, která je potřeba pro energeticky náročné kolmé starty a přistávání. Odlehčený systém navíc dosáhne výkonu až 2000 W/kg. To je více než trojnásobek poměru výkonu a hmotnosti běžných, kapalinou chlazených systémů s vodíkovými palivovými články. Maximální hustota energie by měla dosáhnout hodnoty 1500 W-h/kg, což umožní delší cesty. Pro představu - dnešní běžně dostupné lithiové baterie jen zřídka přesahují hodnotu 300 W-h/kg. 

img-responsive

Toyota Mirai | foto: Toyota

Toyota podporuje nové technologie

Na vodík se orientují už i globální firmy. Automobilka Toyota podporuje vodík v pozemní i vodní dopravě. Kromě vodíkového vozu Mirai postavila například také vodíkovou loď. Nedávno také založila investiční fond Toyota Ventures Climate Fund na podporu inovativních nápadů zaměřených na boj s globálním oteplováním. Firma již 30 let pracuje na široké škále nízkoemisních a bezemisních pohonů a dalších technologií snižujících emise. Soustavně pracuje na vozech poháněných vodíkem. Své úsilí zhodnotila v roce 2018, kdy představila autobus na vodík Toyota SORA. Ve snaze dekarbonizovat obtížněji ovlivnitelná odvětví dopravy, vyvíjí také nákladní vozy na vodík a vodíková plavidla.

Lékárník radí: Jak posilovat imunitu

12.10.2021 05:32 Zkracující se dny, sychravé počasí a výkyvy teplot mají vliv na psychiku, a tím i na naši imunitu.…

V kauze Pandora Papers figurují i přední světové hvězdy showbyznysu

05.10.2021 11:09 V dokumentech mezinárodního projektu Pandora Papers figurují kromě světových vůdců rovněž hvězdy…

TikTok překonal hranici miliardy uživatelů

27.09.2021 18:45 Síť pro vytváření a sdílení krátkých videí TikTok v létě překonala hranici jedné miliardy aktivních…

Instagram pozastaví vývoj verze pro děti do 13 let

27.09.2021 17:54 Aktualizováno Provozovatel komunikační sítě Instagram pozastaví vývoj verze nazvané Instagram Kids, která měla…

Karel Gott už dva roky chybí na hudební scéně. Jak si ho lidé připomenou?

23.09.2021 11:01 V říjnu uplynou dva roky od smrti zpěváka Karla Gotta, jeho odkaz ale žije dál. Připomeňte si s…

NASA vybrala na Měsíci lokalitu, kde bude VIPER pátrat po vodě

21.09.2021 15:29 Americká vesmírná agentura NASA vybrala na Měsíci lokalitu, kde má za dva roky začít pátrat po vodě…

Astronauti na Marsu by si podle vědců mohli stavět domy z prachu a krve

18.09.2021 09:35 Přeprava jedné cihly na Mars může stát i přes milion liber (30 milionů Kč) - výstavba kolonie na…

Do vesmíru historicky poprvé odletěla civilní posádka bez astronautů

16.09.2021 12:01 Raketa Falcon 9 společnosti SpaceX dnes z Kennedyho vesmírného střediska na Floridě vynesla na…

Apple představil nový iPhone 13 a další generaci Apple Watch

14.09.2021 21:56 Aktualizováno Americká technologická společnost Apple dnes představila novou generaci svých chytrých telefonů…

Bitva na Bílé hoře 2021: Zažijte, jaké to mohlo být roku 1620

11.09.2021 08:37 Již 16. rokem se uskuteční v Praze rekonstrukce bitvy na Bílé Hoře. Jedná se o výjimečnou a…

Nejnovější

reklama