Ministerstvo práce míří ke svému cíli. Minimální mzda se opět zvýší

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Michael Zelinka / INCORP images
Marek Novotný 4. září 2025 10:32
Sdílej:

Od ledna se minimální mzda zvýší o 1 600 korun na 22 400 korun měsíčně. Odpovídající hodinová sazba při stanovené týdenní pracovní době 40 hodin tak bude činit 134,40 Kč. Zvýšení vychází z valorizačního mechanismu, který byl zakotven do zákoníku práce v loňském roce 2024 a zajišťuje, aby byl vývoj minimální mzdy předvídatelný a transparentní.

"Nový mechanismus konečně přinesl do stanovování minimální mzdy předvídatelnost a jistotu jak pro zaměstnance, tak pro zaměstnavatele. V minulosti se rozhodovalo na poslední chvíli, dnes lidé i firmy znají výši minimální mzdy s dostatečným předstihem. Od ledna se zvyšuje na 22 400 korun, což je další krok k naplnění našeho cíle, aby v roce 2029 dosáhla minimální mzda 47 % průměrné mzdy," uvedl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Nařízení vlády neurčuje přímo částku minimální mzdy, ale stanovuje koeficient, podle něhož se na dva roky dopředu určuje její výše. Měsíční minimální mzda se určuje jako součin predikce průměrné hrubé měsíční nominální mzdy v národním hospodářství, kterou připravuje ministerstvo financí, a tohoto koeficientu. Výsledná částka se následně zaokrouhluje na celé stokoruny směrem nahoru.

Podle stanoveného cíle ministerstva práce a sociálních věcí by měl v následujících letech podíl minimální mzdy na průměrné hrubé mzdě postupně růst. V roce 2024 činil 41,2 %, v roce 2025 přibližně 42,2 % a v roce 2026 by se měl zvýšit na zhruba 43,4 %. Každoročně má růst přibližně o 1,2 procentního bodu, aby v roce 2029 dosáhl cílových 47 %. Nový mechanismus tak poskytuje stabilitu a předvídatelnost zaměstnavatelům, kteří mohou své mzdové náklady plánovat s větším předstihem než dříve.

Predikce průměrné hrubé měsíční nominální mzdy v národním hospodářství pro rok 2026 činí 51 497 Kč. Na jejím základě lze již nyní stanovit nejen výši minimální mzdy pro rok 2026, ale také nejnižší úrovně zaručeného platu a rozpětí příplatku za práci ve ztíženém pracovním prostředí v platové sféře. Tyto částky budou vyhlášeny sdělením Ministerstva práce a sociálních věcí ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv do 30. září 2025.

Rozpětí výše příplatku za práci ve ztíženém pracovním prostředí u zaměstnanců odměňovaných platem představuje 5 až 15 % měsíční minimální mzdy, tedy v roce 2026 částku od 1 120 do 3 360 Kč měsíčně.

Minimální mzda je nejnižší přípustná výše odměny za práci zaměstnance. Vztahuje se na všechny zaměstnance podnikatelské sféry, kteří vykonávají práci v pracovním poměru nebo právním vztahu založeném dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr, tj. dohody o provedení práce a dohody o pracovní činnosti.

Ochrana v odměňování minimální mzdou platí pro všechny zaměstnance podnikatelské sféry. V organizacích, v nichž se uplatňuje kolektivní vyjednávání o mzdách, však lze v jednotlivých kolektivních smlouvách dohodnout minimální mzdu vyšší, než která je stanovena příslušným sdělením ministerstva práce a sociálních věcí.

Stalo se
České celebrity
Agáta Hanychová

Skoro 30 let bylo všechno špatně. Agáta Hanychová si sype popel na hlavu

Agáta Hanychová se prezentovala velmi otevřenou zpovědí o vztahu k vlastnímu tělu. Fanouškům upřímně přiznala, že téměř třicet let dělala chyby, což si definitivně uvědomila až nedávno. Co všechno bylo špatně? 

České celebrity
Jiří Štěpnička

Jiří Štěpnička na místě posledního odpočinku. Tady si to sám vybral

Česko zhruba před měsícem zasáhla velmi smutná zpráva, když ve věku 79 let zemřel legendární herec Jiří Štěpnička. Lidé se s ním následně mohli rozloučit v Národním divadle, kde dlouhá léta působil. Kde nově najdou místo Štěpničkova posledního odpočinku? 

České celebrity
StarDance

Kdo opustí StarDance? Napětí je zpět, večer budeme znát odpověď

Pátý večer StarDance ovládl Vojtěch Dyk, který získal první desítku letošního ročníku a dál zůstává favoritem na celkové vítězství (1,95:1). Výrazně však v očích bookmakerů Fortuny posílila také Sara Sandeva. Přestože u poroty skončila předposlední, její kurz klesl z 3,40:1 na 2,40:1. V posledním kole se nevyřazovalo, takže v soutěži zůstává všech šest párů a do sobotního rozhodování promluví i hlasy diváků z předchozího týdne.

Počasí
Zima, ilustrační fotografie.

Horská předpověď počasí na víkend. Meteorologové řekli, jak bude

Právě začíná další listopadový víkend, který mnoho lidí využije k cestě na hory. Počasí tam má panovat více než příznivé, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). Zima je ale přece jen stále na čekané.