Místo oslav kritika. Katy Perry za let do vesmíru sestřeluje veřejnost i celebrity

Katy Perry
Katy Perry, foto: Instagram Katy Perry
Libor Novák 10. května 2025 16:39
Sdílej:

Mise společnosti Blue Origin, která vynesla do vesmíru šestici žen včetně několika slavných osobností, se původně prezentovala jako přelomový okamžik v historii komerčních letů. Namísto všeobecného nadšení ale událost vzbudila silnou kritiku ze strany odborníků, veřejnosti i mnoha známých tváří kulturního světa. Nejhlasitější z nich byla modelka a aktivistka Emily Ratajkowski, která celý podnik označila za pokrytecký a neekologický.

Let, jenž měl podle Blue Origin oslavit přínos žen vědě a vesmírnému výzkumu, přivedl do suborbitálního prostoru například zpěvačku Katy Perry, moderátorku Gayle King či astronautku Eda Dwighta, jenž se stal prvním černošským pasažérem komerčního letu do vesmíru. Přesto mise nedokázala vyvolat celospolečenský obdiv, jaký by se u podobné události očekával.

Emily Ratajkowski ve svém virálním videu na TikToku ostře odsoudila nejen samotný let, ale především hodnoty, které podle ní reprezentoval. „Říkat, že vám záleží na Matce Zemi… a pak se nechat vynést do vesmíru raketou od firmy, která ničí planetu? To je horší než parodie,“ uvedla ve videu, které rychle nasbíralo stovky tisíc zhlédnutí. Její výrok narážel na ekologickou stopu vesmírných letů a na rozpor mezi veřejně proklamovanou podporou klimatu a luxusními projekty financovanými miliardáři.

Na její slova navázaly další slavné osobnosti, jako herečky Olivia Wilde a Amy Schumer. Ty připomněly, že v době stále akutnější klimatické krize a rostoucí sociální nerovnosti by měly být obrovské prostředky vynakládány na pomoc lidem, ne na propagaci elitních vesmírných výletů. Kritici rovněž upozornili, že mise působí spíš jako mediálně řízený marketing než jako upřímná oslava rovnosti žen v technických oborech.

Blue Origin, kterou založil miliardář Jeff Bezos, se zatím ke kritice oficiálně nevyjádřila. Firma původně misi propagovala jako inspirativní událost pro mladé dívky a jako symbol rovnosti pohlaví v oblasti kosmického výzkumu. Jenže doprovodná PR kampaň, výběr účastnic i samotná forma letu vyvolaly otázky, zda nejde spíš o snahu získat publicitu než o skutečný přínos pro vědu či vzdělávání.

Nespokojenost s podobnými „hračkami pro bohaté“ vyjádřili už dříve i další známí aktivisté. Leonardo DiCaprio a Greta Thunberg opakovaně varovali, že extravagantní vesmírné projekty miliardářů jsou v přímém rozporu se snahou o ochranu planety. Podle nich by se lidstvo mělo soustředit na udržitelná řešení tady na Zemi, namísto utopických snů o dobývání kosmu.

Zatímco technologický úspěch mise Blue Origin nelze popřít, reakce, které vyvolala, odhalují hlubší napětí v moderní společnosti. Rostoucí rozdíl mezi idealizovaným obrazem pokroku a každodenní realitou planety čelící ekologické a sociální krizi nutí mnohé přemýšlet, zda směr, kterým se část lidstva ubírá, je skutečně ten správný. 

Témata:
Stalo se