Na české železnici má ještě letos padnout nový rychlostní rekord

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Pixabay
Marek Novotný VČERA 21:54
Sdílej:

České dráhy od konce srpna nasadí denně na jeden pár vlaků Jižní expres vysokorychlostní jednotku Pendolino. Nasazení na koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi umožní nejen zkrácení jízdní doby pro cesty do a z jihočeské metropole, ale také bude znamenat pokoření dosavadního maximálního rychlostního limitu na tuzemské železnici v rámci pravidelného vlakového provozu. Na modernizovaných traťových úsecích se totiž počítá s tím, že Pendolino pojede rychleji než 160 km/h, což je dosavadní traťové maximum v České republice.

Pendolino bude jezdit na spojích IC 591 Pendolino s odjezdem z Prahy každý den ve 20:27 a příjezdem do Českých Budějovic ve 22:02. První vlak vyjede v neděli 31. srpna. V případě spoje na jih Čech se zároveň jedná o faktické prodloužení vlaku SC 500 z Bohumína. Vzniká tak unikátní přímé spojení Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha – Tábor – České Budějovice. Opačně bude cestu zajišťovat spoj IC 590 Pendolino, který z jihočeské metropole vyráží minutu před šestou hodinou ranní a do Prahy dojede v 07:29. První cestující se tímto spojem svezou v pondělí 1. září. Díky zvýšení traťové rychlosti v úsecích Votice - Sudoměřice a Doubí - Soběslav a využívání technologie aktivního naklápění vozové skříně, což umožňuje projíždět oblouky vyšší rychlostí, než mohou klasické soupravy, dojde i ke zkrácení jízdní doby směrem na jih Čech. Jednotka Pendolino je v Česku přitom jediným vlakem, který něco takového na této trati zvládne.

„Trať mezi Prahou a Českými Budějovicemi prochází v posledních letech rozsáhlou modernizací, která má za cíl zvýšit maximální rychlost a zkrátit jízdní dobu mezi Prahou a Budějovicemi pod 2 hodiny. V loňském roce jsme na Táborsku za pomocí rychlovlaku úspěšně testovali rychlost až 200 km/h. Naklápěcí jednotku Pendolino měla za tímto účelem Správa železnic půjčenou od Českých drah. Nyní tedy dochází k zavedení pravidelného provozu: Pendolino začne jezdit denně jako Jižní expres mezi Prahou a Českými Budějovicemi, čímž se jízdní doba zkrátí o 7 minut, respektive o 11 minut směrem do Prahy,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. 

 „Česká železnice se bude v následujících letech zrychlovat a České dráhy jsou na to připraveny. Jsem rád, že je to právě Pendolino, jeden ze symbolů moderní železnice u nás, které poprvé v běžném provozu s cestujícími bude překonávat rychlost 160 km/h. Díky jeho výkonu a unikátní technologii naklápěcí skříně přineseme cestujícím mezi Prahou a Českými Budějovicemi nejen vyšší rychlost a kratší cestovní dobu, ale i špičkový komfort a služby na palubě,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. 

České dráhy převzaly od společnosti Alstom 7 jednotek Pendolino a po nehodě jedné z nich v roce 2022 v Bohumíně nyní provozují 6 jednotek.  Jedna jednotka má 7 vozů, z toho 4 jsou hnací a 3 vložené bez pohonu. Délka vlaku je 185 metrů a kapacita 327 míst k sezení, z toho 52 míst v 1. třídě, 2 místa pro cestující na vozíku a disponuje také 3 místy pro jízdní kola. Celý vlak má 16 hnaných náprav a celkový výkon 4 000 kW. Maximální provozní rychlost vlaku 200 km/h. 

Stalo se