Pravidla pro online faktury: co musíte dodržet

Pravidla pro online faktury: co musíte dodržet
Pravidla pro online faktury: co musíte dodržet, foto: Pixabay
Komerční článek 2. června 2025 16:56
Sdílej:

Jako první vás možná napadne, jak dáte na online fakturu razítko nebo podpis. Ve skutečnosti to ale řešit vůbec nemusíte. Co ale uvádět musíte?

Pojďme se na to podívat.

V prvé řadě je potřeba zmínit, že i elektronická faktura je plnohodnotnou verzí faktury. Doklad jako takový tedy vůbec nemusí existovat v tištěné podobě. Čím dál tím víc firem je vystavuje pouze elektronicky – šetří tím peníze za tisk, zasílání klientům a také za archivaci. Protože šanony plné dokladů časem zaberou spoustu místa.

Online faktury v elektronické podobě preferují zpravidla i klienti. Takové dokumenty totiž snadno pošlou své účetní k zpracování.

Co na online faktuře uvádí neplátce DPH
Když s podnikáním začínáte, jste neplátce DPH a zpravidla nevedete účetnictví. Od toho se odvíjí požadavky na vaše faktury.

Uvádíte:

- své jméno a příjmení (v případě OSVČ) nebo název firmy (v případě s. r. o.),
- sídlo firmy nebo fyzické osoby (fakturační adresa),
IČ,
- označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.).

Dále volitelně uvádíte, že:

- nejste plátci DPH,
- údaje o klientovi (ve stejném rozsahu jako údaje o vás),
- slovní a číselné označení dokladu (například Faktura 0362025),
- popis prodaného zboží nebo služeb,
- částku – celkově nebo podrobně (cena za měrnou jednotku a označení množství),
- datum vystavení faktury.

Náležitosti faktury se dále liší podle toho, jestli jste neplátce DPH, který vede účetnictví, nebo plátce DPH.

Pokud na vystavování faktury online používáte fakturační program, náležitosti neřešíte. Různé změny za vás sledují tvůrci programu a garantují vám, že jsou vaše doklady legislativně v pořádku. Vám stačí, když vyplníte všechna potřebná pole.

Jak fakturovat online

Vyzkoušejte fakturační program iDoklad. Dva měsíce ho můžete používat zdarma. Má i mobilní aplikaci, takže se ke svým fakturám dostanete odkudkoliv.

Uživatelé také oceňují chytré funkce, které jim šetří čas. Například automatické párování příchozích plateb s doklady nebo zasílání upomínek dle předem nastavených parametrů.

Témata:
Stalo se