Americký prezident Joe Biden se nevídaně ostře pustil do Číny, resp. její ekonomiky. Při včerejší sponzorské večeři v Utahu se však dopustil rovněž řady nepřesností, často i podstatných, které koriguje agentura Bloomberg.
Bidenova slova určitě nepotěší Peking, ne zrovna snadno se čtou ale také třeba v centrále Volkswagenu a obecněji v Berlíně nebo v pařížském Elysejském paláci. Velké německé firmy, třeba právě automobilky typu Volkswagenu, totiž údajnou „tikající časovanou bombu“ ke svému dalšímu rozvoji stále naléhavěji potřebují. Francouzský ministr financí zase nedávno v Pekingu přesvědčoval čínské firmy, ať v Evropě více investují. Evropa zkrátka ve vztahu k Číně chce našlapovat mnohem opatrněji; jenže třeba právě Berlín je pod tlakem USA, aby také i on vůči Pekingu volil mnohem více konfrontační postoj.
Biden při uvedené večeři promlouval o vedení čínské komunistické strany jako o „lumpech“. Čínská ekonomika podle něj dříve rostla tempem osmi procent, jen aby růst udržela, nyní však přidává ročně jen dvě procenta. Což ovšem není pravda, neboť v prvním letošním pololetí čínské hospodářství expandovalo o 5,5 procenta (byť, pravda, se jedná o pomalejší než předpokládaný vzestup). V celém letošním roce by pak měla růst tempem 5,2 procenta, vyplývá z odhadů mezinárodních expertů oslovených agenturou Bloomberg. Podle jiného šetření téže agentury hospodářství Spojených států – pro srovnání – letos přidá 1,6 procenta.
Americký prezident také v projevu uvedl, že v Číně je více lidí důchodového věku než práceschopného obyvatelstva. Přitom ale největší asijská ekonomika disponuje 876 miliony lidí práceschopného věku, kdežto jen 280 lidí starších 60 let. Biden se tedy spletl minimálně v řádu stovek milionů lidí.
Pokud Čína vykazuje nějaký palčivý problém, tak se týká spíše mladých, mezi nimiž panuje rekordně vysoká, více než dvacetiprocentní míra nezaměstnanosti. Celkovou nezaměstnanost má ale například eurozóna stále vyšší než Čína – 6,4 procenta versus 5,2 procenta.
Americký prezident si však i tak přisadil. „…takže Čína má své problémy. A to není dobře, neboť když mají lumpové problémy dělají pěkné lumpárny.“
Taková slova představují dosud nejpřímější kritiku úhlavního geopolitického a ekonomického rivala Spojených států. Znesnadní alespoň částečné rozptýlení konfrontačního dusna, v němž je nyní vztah Washingtonu a Pekingu ponořen.
Washington se navíc ve svém postoji k Číně stále zřetelněji rozchází s postojem stěžejných evropských ekonomik. Zejména Francie a Německo jsou k Číně mnohem méně konfrontační, vlastně daleko vstřícnější.
Už byla řeč o tom, že francouzský ministr financí Bruno Le Maire koncem července v Pekingu přesvědčoval čínské firmy, ať více investují v Evropě. Zřejmě si tedy nemyslí, že Čína představuje „časovanou bombu“.
Už vůbec tak nemíní třeba vedení Volkswagenu, matky tuzemské Škody. Německá automobilka se minulý měsíc rozhodla nasypat 700 milionů dolarů, v přepočtu zhruba patnáct miliard korun, do mladičkého čínského výrobce elektromobilů Xpeng, založeném teprve roku 2014. Získává tím bezmála pětiprocentní podíl a pozorovatelské křeslo v představenstvu Xpengu.
Jedná se o do značné míry nouzový, ba zoufalý krok německého kolosu, jenž dokládá, jak moc mu – a celému evropskému autoprůmyslu – ujíždí vlak čínské elektromobility. O to paradoxnější celá situace je, že právě EU – a nikoli USA či Čína – nejvíce tlačí na přechod na zelené technologie. Čína je naopak suverénně největším emitentem skleníkových plynů, jichž globálně vypouští zhruba třetinu (zatímco EU zhruba osm procent).
Volkswagen spolu s Xpengem plánují dva společné modely elektromobilů, určené pro čínský trh. Německá automobilka však příliš nemá na výběr. V Číně, tedy na svém nejdůležitějším trhu, rychle přichází o tržní podíl. Navrch totiž získává konkurence, zejména americká Tesla a také čínský šampion elektromobility, BYD.
Audi, další divize Volkswagenu, přitom rovněž letos v červenci uzavřela partnerství s jiným čínským výrobcem elektromobilů, státní společností SAIC Motor. Toto partnerství je přitom přelomové. Znamená totiž, že čínské automobilky už nepřejímají technologie zahraničních výrobců, ale rozvíjejí své vlastní. Jinými slovy, dříve čínské automobilky potřebovaly ty západní, aby od nich získávaly know-how a technologie, dnes už západní automobilky potřebují ty čínské, aby na tamním trhu měly vůbec šanci se prosadit. Technologické licence už nyní poskytují Číňané Západu, nikoli Západ Číně.
Zároveň je tím pádem tedy zřejmé, proč německé podniky, včetně právě Volkswagenu, tak tlačí na německou vládu, aby se nepřipojovala k vyhrocenějšímu americkému postoji vůči Číně. A proč se jejich vedení ze včerejších Bidenových slov dělá mdlo. Pokud by se výrazně zhoršily vztahy i právě Německa a Číny, bylo by (nejen) partnerství německého Audi se státní SAIC Motor vážně ohroženo a tím pádem i možnost Volkswagenu získávat od čínského výrobce potřebné vyspělejší technologie a know-how.
Petr Pavel sice kroutí teprve třetí z pěti roků prvního funkčního období na Pražském hradě, ale agentury neustále zjišťují, koho dalšího si lidé umí představit jako prezidenta republiky. Opět padlo i jedno jméno ze šoubyznysu, které již v této souvislosti není nijak překvapivé.
Dvakrát na travnatých londýnských kurtech zcela triumfovala, ale derniéra Petry Kvitové na Wimbledonu neměla dlouhého trvání. Česká tenistka, která již avizovala, že letos definitivně ukončí kariéru, končí na nejslavnějším grandslamu hned v prvním kole.
Velké komplikace v pražské dopravě způsobila pondělní nehoda nákladního vozidla na Jižní spojce. Jedno velké omezení se přitom teprve chystá. V úterý ve 20 hodin se Jižní spojka v jednom směru uzavře, aby mohlo pokračovat odklízení následků havárie.
Červenec je od půlnoci v plném proudu a meteorologové už vidí až téměř do konce sedmého kalendářního měsíce. Podle nejnovějšího výhledu Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) se po aktuální tropické epizodě vrátí počasí k tomu, co je pro tuto roční dobu nejobvyklejší.
Českou kuchařskou obec zasáhla smutná zpráva. Ve věku pouhých 50 let zemřel Roman Hadrbolec, jehož kuchařská profese dostala i k hollywoodským filmovým hvězdám první kategorie.
Červenec, který právě dnes začal, v sobě skrývá dva státní svátky. Na řadu přijdou již tento týden, konkrétně o víkendu. I proto si lidé nejsou jistí, zdali budou otevřené větší obchody. Česká obchodní inspekce (ČOI) potvrdila, že lidé si bez problémů nakoupí.
Hned první červencový den má svého slavného oslavence, který navíc letos slaví kulatiny. Karlosi Vémolovi je právě dnes 40 let. Nejlepší dárek si zřejmě nadělil sám na červnovém turnaji Oktagonu, kde definitivně porazil úhlavního rivala Attilu Végha. Nakonec ho ale potěšilo i něco, co je hmotné.
Úmorné vedro bude Česko sužovat přinejmenším do čtvrtka. Meteorologové nově na středu vyhlásili výstrahy před vysokými a velmi vysokými teplotami pro téměř celé území republiky a před nebezpečím požárů pro jihozápadní polovinu území.
Českým šoubyznysem otřásla v posledních dnech smutná zpráva. Ve věku pouhých 28 let náhle zemřel kadeřník slavných Jakub Zábranský. V péči měl například zpěváka Jana Bendiga či současnou partnerku Jaromíra Jágra.
Marek Ztracený je zpět. Úřadující Slavík se poprvé od koncertů v Edenu vrátil na pódia. Bylo to opět v Praze, konkrétně na Výstavišti v Holešovicích. Vystoupení se neobešlo bez zajímavých momentů, ale také bez problémů.
Babyboom v českém šoubyznyse pokračoval i v červnu, který právě skončil. Těhotenství oznámila někdejší televizní moderátorka Michaela Ochotská či herečka Barbora Pleva Mottlová. Právě druhá jmenovaná nyní prozradila, jak radostnou novinku odhalila svému manželovi Davidovi.
Na začátku letních prázdnin se stala další tragická událost. V pondělí zemřel malý chlapec v autokempu v Sedmihorkách na Semilsku. O život přišel po pádu do vody. Na místě zasahovaly záchranné složky.