ČD musely zaplatit Škodě Transportation 1,2 miliardy korun, potvrdil soud

Vlaková souprava Českých drah, ilustrační fotografie.
Vlaková souprava Českých drah, ilustrační fotografie., foto: Pixabay
ČTK 31. srpna 2021 14:43
Sdílej:

České dráhy musely před lety zaplatit 1,2 miliardy korun strojírenské firmě Škoda Transportation za dodávku lokomotiv, peníze tak zpět nedostanou. Vrchní soud v Praze dnes při řešení odvolání státního dopravce potvrdil rozhodnutí soudu prvního stupně, který uznal dřívější verdikt arbitráže. Ta v minulosti ve sporu přiřkla peníze Škodě Transportation.

Dnešní rozhodnutí je pravomocné, dráhy proti němu mohou podat pouze dovolání. Dráhy o dalším postupu rozhodnou po analýze dnešního rozhodnutí. Vyjádření Škody Transportation ČTK shání.

Dráhy si u Škody objednaly 20 lokomotiv asi za 2,5 miliardy. Lokomotivy měl dopravce převzít roku 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Škoda obhajovala pozdní dodání změnou předpisů během vývoje lokomotiv a obrátila se na arbitrážní soud s požadavkem na doplatek kupní ceny, kterou firmě dráhy nezaplatily. Dráhy se naopak dožadovaly miliardové pokuty za pozdní dodávku. Arbitráž nakonec přiznala Škodě Transportation za lokomotivy doplatek 1,2 miliardy. Dráhy rozhodnutí arbitráže neuznaly a požadovaly u soudu jeho zrušení.

Dopravce u soudu argumentoval například podjatostí jednoho z rozhodců. Pražský městský soud však před dvěma lety uznal rozhodnutí arbitráže za platné s tím, že není možné přezkoumávat samotné arbitrážní rozhodnutí. Soud se proto zabýval zejména procesní stránkou vedení arbitráže, kterou však podle něj byla v pořádku. Dráhy se proti rozhodnutí soudu odvolaly a nadále žádaly zrušení verdiktu arbitráže.

České dráhy při dnešním líčení u Vrchního soudu argumentovaly například nedostatečným vypořádáním jeho důkazů ze strany soudu prvního stupně. Soud navíc podle nich rozhodoval pouze podle kopie rozhodnutí arbitráže, která navíc měla neveřejné části, k nimž účastníci neměli přistup.

Odvolací soud však dnes výtky dopravce neuznal jako důvodné a potvrdil původní rozhodnutí. Poukázal mimo jiné i na rozhodčí doložku, která byla součástí smlouvy mezi oběma firmami, a jež neumožňovala, aby spor řešil věcně soud.

České dráhy zatím o dalším postupu v kauze rozhodnuty nejsou. "Počkáme na písemné vyhotovení rozhodnutí, to budeme analyzovat a následně rozhodneme o dalším postupu," řekla dnes ČTK mluvčí firmy Vanda Rajnochová.

Skupina České dráhy loni hospodařila se ztrátou 4,1 miliardy korun. Vliv na to měla především koronavirová krize. V předchozích pěti letech dráhy hospodařily se ziskem, který v roce 2019 činil 1,3 miliardy korun. Největší propad tržeb loni zasáhl osobní dopravu, kde počet cestujících klesl o třetinu na zhruba 118 milionů. Strojírenská skupina Škoda Transportation měla loni zisk EBITDA 380 milionů korun, díky vyšší zakázkové náplni meziročně o 18,6 procenta vyšší. Tržby firmě vzrostly o 11,3 procenta na 11,03 miliardy Kč.

Stalo se