Česko vydalo uprchlíkům z Ukrajiny přes 377.000 víz

Uprchlíci z Ukrajiny se registrují v Česku
Uprchlíci z Ukrajiny se registrují v Česku, foto: Halin Selasicz / INCORP images
ČTK 17. června 2022 11:00
Sdílej:

Česko vydalo ve čtvrtek uprchlíkům z Ukrajiny 581 víz dočasné ochrany, což je zhruba o třetinu méně než před týdnem. Od únorového začátku ruské invaze na Ukrajinu dostalo víza v Česku přes 377.000 uprchlíků. Údaje dnes ministerstvo vnitra zveřejnilo na twitteru. Někteří uprchlíci ze země odjíždějí do jiných zemí nebo se vracejí na Ukrajinu, podle odhadu úřadů tak nyní pobývá v Česku asi 280.000 až 300.000 uprchlíků.

Nejvíce uprchlíků zůstává v Praze, kde podle ministerstva vnitra ohlásilo pobyt zhruba 88.000 běženců. Od čtvrtka je v hlavním městě uzavřeno Krajské asistenční centrum pomoci Ukrajině. Vedení města o uzavření rozhodlo kvůli přeplněnosti Prahy a nedostatečným kapacitám, někteří hejtmani rozhodnutí Prahy kritizují.

O systému rozmisťování ukrajinských uprchlíků rovnoměrně do jednotlivých krajů dnes jednají pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) s premiérem Petrem Fialou (ODS). Hřib po vládě dlouhodobě požaduje vytvoření systému rozmisťování ukrajinských uprchlíků do méně vytížených krajů. Dnes opět přednese možnost motivovat uprchlíky k přesunu snížením dávek pomoci v přetížených krajích. V uplynulých týdnech na jednání se státem a ministerstvem vnitra byl tento návrh odmítnut, uvedl už dříve.

Na cizinecké policii se od počátku rusko-ukrajinského konfliktu nahlásilo 302.616 lidí, ve čtvrtek jich bylo 1811. Hlásit se nemusí děti mladší 15 let, kterých je mezi uprchlíky podle statistik zhruba třetina.

Sněmovna v úterý schválila novelu zákona zvaného lex Ukrajina, podle které budou ministerstva a další úřady i po skončení nouzového stavu vyčleňovat budovy pro ubytování uprchlíků z Ukrajiny po ruské vojenské invazi. Kraje mají s obcemi nadále zajišťovat běžencům nouzová přístřeší a bydlení. Pokračovat bude i současný systém registrace uprchlíků. Snazší a rychlejší by mělo být budování dočasných staveb pro ubytování a vzdělávání uprchlíků. Zákon schválil ve středu Senát, ještě ho musí podepsat prezident.

Běženci budou také moci žádat po půl roce od udělení dočasné ochrany o dávku v částce životního minima. Půjde o 4250 korun měsíčně pro dospělé a o 3050 korun za měsíc pro děti.

Témata:
Stalo se
Světové celebrity
Meghan Markle sdílela dosud nezveřejněnou scénu, která byla vystřižena z jejího seriálu na Netflixu.

Experti si podali vévodkyni Meghan: Chce napodobit Kate, ale dělá přesný opak

Rivalita mezi vévodkyní ze Sussexu a princeznou z Walesu je stále živá a aktivní, shodují se královští experti. Obě dámy zahájily vánoční sezónu ve velkém stylu. Meghan představila svůj vánoční speciál Meghan, With Love pro Netflix jen několik dní předtím, než Kate uspořádala svůj hvězdně obsazený koncert koled Together at Christmas ve Westminsterském opatství.

Světové celebrity
Sydney Sweeney

Sydney Sweeney se poprvé vyjádřila k drsné kritice

Herečka Sydney Sweeney se v exkluzivním rozhovoru pro magazín People vyjádřila ke své velmi diskutované reklamní kampani pro značku American Eagle. Podle jejích slov jí mnoho lidí „přiřadilo motivy a nálepky, které prostě nejsou pravdivé“. 

Světové celebrity
Quentin Tarantino

Quentin Tarantino se ostře pustil do hollywoodských herců

Legendární režisér Quentin Tarantino, tvůrce ikonických snímků jako Gauneři a Pulp Fiction, se rozpovídal o hercích v Hollywoodu, které nemá v oblibě. Jednoho z nich označil za „slabou omáčku“ a jeho výkon v oscarovém filmu nazval „obrovskou chybou“. Tarantino se svěřoval se svými názory scénáristovi a spisovateli Bretu Eastonovi Ellisovi při rozhovoru o svém žebříčku deseti nejlepších filmů 21. století.

Světové celebrity
Sydney Sweeney

Sydney Sweeney pobouřila veřejnost. Čelí obviněním z rasismu

Zdá se, že každý krok herečky Sydney Sweeney je pod drobnohledem veřejnosti, která se snaží zjistit, jaké jsou její politické názory. Tato intenzivní kontrola začala poté, co letos v létě Sweeney hrála v kontroverzní reklamě pro American Eagle. Někteří diváci si totiž reklamu vyložili jako propagaci eugeniky a nadvlády bílé rasy. Od té doby se její rozhovory pro média stávají virálními, jelikož se diváci pokouší číst mezi řádky, a dokonce i výběr jejího oblečení je zkoumán v naději, že odhalí důkazy o jejím vnitřním přesvědčení.