D11 až na hranici s Polskem by podle Kupky mohla být hotová v roce 2027

Poslední dva úseky dálnice D11 z Jaroměře přes Trutnov na hranici s Polskem by mohly být hotové v roce 2027. Poláci by svou navazující čtyřproudou rychlostní silnici S3 měli pro provoz otevřít už v roce 2024. Novinářům to dnes na konci stavby polské S3 na česko-polských hranicích řekli český ministr dopravy Martin Kupka a polský ministr infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Martin Kupka

Česká strana se podle Kupky snaží přípravu stavby posledních dvou úseků dálnice D11 co nejvíce urychlit. "U klíčového úseku D11 z Trutnova na státní hranici bychom chtěli v roce 2023 začít stavět a v roce 2026 mít úsek hotový," uvedl Kupka. Stavba úseku D11 mezi Jaroměří a Trutnovem by podle něj měla začít v roce 2024 a do provozu by mohla jít v roce 2027.

Adamczyk vyjádřil přesvědčení, že Česká republika dokončí D11 co nejrychleji a ocenil kroky ke zrychlení stavby. Uvedl, že dřívější úvahy, že by dálnice na české straně mohla být hotová až v roce 2030, by přinesly velké problémy. "Tato investice (do dálnic) je obrovským motorem české i polské ekonomiky. Pojďme udělat vše pro to, abychom tento motor nastartovali," řekl Adamczyk. Podle Kupky nynější zdržení stavby české části dálnice nastalo kolem roku 2010.

Dálnice D11 začíná v Praze a po loňském otevření úseku Hradec Králové - Jaroměř nyní končí na 113. kilometru u Hořenic severně od Jaroměře. Na hraniční přechod v Královci chybí dostavět posledních 41 kilometrů. Navazující polská rychlostní silnice S3 vede až na sever Polska do Štětína a Poláci na ní dostavují poslední část k české hranici. V úseku u české hranice na silnici už mají položený asfalt.

Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) u úseku Trutnov - státní hranice požádalo 1. července o vydání stavebního povolení. V úseku, který je dlouhý 21,2 kilometru, už má stát podepsáno 82 procent smluv na výkup pozemků. "Bude to náročná stavba s 23 estakádami a mosty a dvěma tunely po 500 metrech. Tendr na zhotovitele chceme vypsat ještě letos," řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Náklady na stavbu ŘSD odhaduje na více než 13 miliard korun.

Na úsek mezi Jaroměří a Trutnovem o délce 19,6 kilometru ŘSD zatím získalo nepravomocné územní rozhodnutí. Proti územnímu rozhodnutí se loni v prosinci odvolal jeden majitel pozemků v Hajnici. O odvolání rozhoduje krajský úřad

Z dřívějšího uvedení polské dálnice do provozu mají obavy obce na trase silnice první třídy I/16, která vede od hranic do vnitrozemí. Trutnov, Bernartice, Královec a Zlatá Olešnice očekávají velké zvýšení dopravy, možná až dvojnásobně na 10.000 až 11.000 aut denně. Na silnici I/16 nyní mohou v Královci vjet bez omezení vozidla do devíti tun, těžší soupravy potřebují výjimku od kraje. "Výjimka z tonáže platí pro několik desítek vozidel, jedná se o autobusy, zemědělské stroje a podobně," řekl mluvčí hejtmanství Dan Lechmann.

Podle Kupky bude třeba nejtěžší vozidla na silnici ve směru do Čech omezit. "Silnice na české straně není připravena přijmout nejtěžší nákladní dopravu. Je na hraně toho, jak by měla vypadat silnice 1. třídy," řekl Kupka. Stát se podle něj bude snažit zajistit v obcích větší bezpečnost dopravy po dobu, než bude hotová D11.

Představitelé obcí chtějí, aby hradecké hejtmanství na silnici od hranic k Trutnovu sjednotilo dopravní značení omezující vjezd nákladních vozidel o určité hmotnosti a délce. "Opíráme se o studii, kterou zpracovalo ŘSD, a také o zpracování vlečných křivek v kritických směrových obloucích. Z obou dokumentů vyplývá, že komunikace jednoznačně není vhodná k tranzitní nákladní dopravě," uvedl starosta Trutnova Michal Rosa (ODS).

Záměrem kraje je podle hejtmana Martina Červíčka (ODS) po dřívějším otevření dálnice v Polsku nepovolit nákladní tranzitní dopravu na silnici na Trutnov při zachování systému výjimek. Ve hře je podle něj i změna dopravního značení na některých objízdných komunikacích, aby si přes ně nemohli řidiči kamionů zkracovat cestu.

Město Trutnov současně jedná s policií a starosty dotčených obcí o dalších možnostech, jak zvýšit bezpečnost na silnici od hranic. Jednou z variant je podle Trutnovských zavedení úsekového měření rychlosti. Trutnov také o prázdninách začne se stavbou chodníku v Polské ulici, po níž vede doprava k hraničnímu přechodu v Královci. Chodník podél silnice by měl stát asi 16 milionů korun.

Pavel by pověřil Babiše sestavením vlády, pokud bude mít ANO většinu

20.11.2024 18:46 Prezident Petr Pavel je po sněmovních volbách v příštím roce připraven pověřit Andreje Babiše…

Fiala vysvětlil, proč slibuje platy jako v Německu

18.11.2024 16:51 Premiér Petr Fiala (ODS) v den 35. výročí začátku sametové revoluce apeloval na voliče, aby jeho…

Česko si dnes připomíná události 17. listopadu

17.11.2024 09:37 Česko si dnes připomíná události 17. listopadu 1989, které vedly k pádu komunistického režimu.…

Ministr Válek je po operaci nádoru prostaty

14.11.2024 21:04 Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09) je po operaci nádoru prostaty. Uvedl to na síti X. 

Tuzemské trestní právo čeká velká modernizace, schválila ji vláda

13.11.2024 19:56 České trestní právo projde velkou modernizací, jejímž cílem je zrychlení a zvýšení efektivnosti…

Mlhy způsobí problémy v dopravě, varují meteorologové před pondělím

10.11.2024 21:57 Problémy v dopravě jsou na začátku týdne poměrně časté za jakýchkoliv okolností. Už dnes ale…

Důchodová reforma ještě musí projít Senátem. Pavel ji pak podepíše

09.11.2024 21:47 Prezident Petr Pavel hodlá podepsat důchodovou reformu, kterou v pátek schválila Poslanecká…

Hřib střídá Bartoše v čele Pirátské strany

09.11.2024 14:35 Novým předsedou Pirátů se v sobotu stal náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib. V čele bývalé…

Dostavba Dukovan se dále komplikuje. Francouzi se odvolají

09.11.2024 12:51 Problémy kolem dostavby jaderné elektrárny Dukovany budou pokračovat. Francouzská EDF připravuje…

Do důchodu v 65 nepůjdeme. Sněmovna schválila novou penzijní reformu

08.11.2024 14:58 Současný důchodový systém je podle vlády Petra Fialy (ODS) dlouhodobě neudržitelný. Prodlužuje se…

Související:

Nejnovější