Evropská komise viní České dráhy a ÖBB, že poškodily firmu RegioJet

Evropská komise (EK) obvinila České dráhy (ČD) a rakouského železničního dopravce ÖBB, že uzavřeli tajnou dohodu o použitých osobních železničních vagonech, která poškozovala českého provozovatele RegioJet. Komise dnes uvedla, že český podnik s rakouským uzavřely tajná ujednání s cílem narušit hospodářskou soutěž na trhu osobní železniční dopravy, oběma proto zaslala takzvané prohlášení o námitkách.

Vlaková souprava Českých drah, ilustrační fotografie.

Unijní úřady případ vyšetřovaly šest let. České dráhy na dotaz ČTK odmítly, že uzavřely kartelovou dohodu. Majitel RegioJet Radim Jančura uvedl, že si počká na konec vyšetřování a přihlásí se o náhradu škody.

"ČD a ÖBB se zapojily do kolektivního bojkotu s cílem udržet si své postavení na trhu a bránit expanzi RegioJetu jak v Česku, tak na mezinárodní železniční trase mezi Prahou a Vídní," uvedla komise. Ta je exekutivním orgánem Evropské unie a má rozsáhlé pravomoci. Mimo jiné funguje i jako antimonopolní úřad EU.

Česká železniční společnost RegioJet vstoupila na trh dálkové železniční osobní dopravy v České republice v roce 2011. Aby byla schopna konkurovat společnostem ČD a ÖBB, spoléhala se při své činnosti do značné míry na použité vozy.

Komise předběžně zjistila, že mezi lety 2012 a 2016 se ČD a ÖBB účastnily kolektivního bojkotu, jehož cílem bylo udržet si své postavení na trhu a bránit rozšíření společnosti RegioJet v Česku i na trase mezi Prahou a Vídní. Ke kolektivnímu bojkotu dochází, když se skupina soutěžitelů dohodne na vyloučení skutečného nebo potenciálního konkurenta nebo na tom, že mu zkomplikuje činnost.

"České dráhy neuznávají, že by z jejich strany došlo k uzavření kartelové dohody," uvedla mluvčí ČD Vanda Rajnochová. Firma podle ní obdržela od EK takzvané sdělení výhrad, které není rozhodnutím ve věci nebo konstatováním, že by České dráhy pochybily. "Jedná se o předběžný názor EK na danou věc. Nyní proběhne podrobná analýza dokumentu a poté se k němu vyjádříme," dodala mluvčí. Komise přitom ve svém předběžném stanovisku uvádí, že ČD a ÖBB "porušily antimonopolní pravidla EU tím, že na trhu s použitými osobními železničními vagony uzavřely tajná ujednání s cílem narušit hospodářskou soutěž na trhu osobní železniční dopravy".

Naopak Jančura považuje vyjádření Evropské komise za pravdivé. "Prvních 100 vagonů jsme postupně koupili od ÖBB a začali díky nim jako první dopravce konkurovat Českým drahám počínaje zářím 2011. Najednou se něco stalo a my jsme už nekoupili ani kolo. Až časem vyplavalo na povrch, že při razii Evropské komise na ČD našla komise důkazy, které nasvědčují tomu, že se ČD a ÖBB dohodly na vzájemném postupu proti RegioJetu, což je z hlediska soutěžního práva přísně zakázané," sdělil ČTK Jančura

"Při dalších prodejích vozů, kterých bylo okolo 200, skoupily všechny ČD. Až časem jsme pochopili, proč se tak stalo. Kdyby k tomuto jednání nedošlo, RegioJet by dnes byl třikrát větší dopravce, než je, a provozovali bychom vlaky ve velké části Evropy. Musíme si počkat na výsledek šetření a pak se přihlásíme o náhradu škody. V tuto chvíli je předčasné škodu stanovit, ale naše limity růstu byly především levné a kvalitní vozy od západoevropských státních dopravců," dodal Jančura.

Pokud se předběžný názor komise potvrdí, bylo by jednání ČD a ÖBB v rozporu s článkem 101 Smlouvy o fungování Evropské unie. Ten zakazuje protisoutěžní obchodní praktiky, jako je koluze.

"V rámci zdravé hospodářské soutěže mají evropští občané prospěch z kvalitních a cenově dostupných služeb v osobní železniční dopravě. Atraktivní služby železniční osobní dopravy rovněž podněcují cestující k tomu, aby přešli ze silniční na železniční dopravu, což je zásadní pro dosažení cílů Zelené dohody pro Evropu," uvedla místopředsedkyně komise odpovědná za politiku hospodářské soutěže Margrethe Vestagerová.

Jančura, jehož firmu České dráhy přeplatily při nákupu vagonů z Rakouska, kroky ČD a ÖBB už dříve kritizoval. Konečnou kupní cenu vozů označil za nevýhodnou a už koncem roku 2014 řekl, že další peníze podle něj ČD ještě budou muset zaplatit za úpravy vagonů.

Pavel by pověřil Babiše sestavením vlády, pokud bude mít ANO většinu

20.11.2024 18:46 Prezident Petr Pavel je po sněmovních volbách v příštím roce připraven pověřit Andreje Babiše…

Fiala vysvětlil, proč slibuje platy jako v Německu

18.11.2024 16:51 Premiér Petr Fiala (ODS) v den 35. výročí začátku sametové revoluce apeloval na voliče, aby jeho…

Česko si dnes připomíná události 17. listopadu

17.11.2024 09:37 Česko si dnes připomíná události 17. listopadu 1989, které vedly k pádu komunistického režimu.…

Ministr Válek je po operaci nádoru prostaty

14.11.2024 21:04 Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09) je po operaci nádoru prostaty. Uvedl to na síti X. 

Tuzemské trestní právo čeká velká modernizace, schválila ji vláda

13.11.2024 19:56 České trestní právo projde velkou modernizací, jejímž cílem je zrychlení a zvýšení efektivnosti…

Mlhy způsobí problémy v dopravě, varují meteorologové před pondělím

10.11.2024 21:57 Problémy v dopravě jsou na začátku týdne poměrně časté za jakýchkoliv okolností. Už dnes ale…

Důchodová reforma ještě musí projít Senátem. Pavel ji pak podepíše

09.11.2024 21:47 Prezident Petr Pavel hodlá podepsat důchodovou reformu, kterou v pátek schválila Poslanecká…

Hřib střídá Bartoše v čele Pirátské strany

09.11.2024 14:35 Novým předsedou Pirátů se v sobotu stal náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib. V čele bývalé…

Dostavba Dukovan se dále komplikuje. Francouzi se odvolají

09.11.2024 12:51 Problémy kolem dostavby jaderné elektrárny Dukovany budou pokračovat. Francouzská EDF připravuje…

Do důchodu v 65 nepůjdeme. Sněmovna schválila novou penzijní reformu

08.11.2024 14:58 Současný důchodový systém je podle vlády Petra Fialy (ODS) dlouhodobě neudržitelný. Prodlužuje se…

Související:

Nejnovější