Formule 1 změnila po více než 70 letech rozměr kol. Důvodem jsou nové předpisy F1, požadující udržitelnější pneumatiky i více akce na trati. Dosavadní 13palcové pneumatiky s vysokým profilem nahradily nízkoprofilové 18palcové, které jsou mnohem bližší těm, které používají moderní automobily.
Značka Pirelli přinesla do sezóny 2022 jednu z největších změn v historii Formule 1. Po více než 70 letech, kdy závodní monoposty jezdily na discích o průměru 13 palců a vysokoprofilových pneumatikách, nově obouvají 18palcové pneumatiky Pirelli. Ty přinášejí preciznější ovladatelnost a atraktivnější souboje na trati. Zároveň usnadní přenos technologií z motorsportu na silnici.
Jako téměř každý rok i letos přináší nová pravidla do světa Formule 1 technické změny, které mají závody učinit divácky atraktivnější. Kromě velkých změn v aerodynamice vozů to jsou především nové 18palcové pneumatiky, na jejichž vývoji společnost Pirelli, která je již od roku 2011 jediným dodavatelem pneumatik pro vozy F1, pracovala od roku 2019. Přes 15 tisíc hodin vývoje přineslo pneumatiku, která pro tuto vrcholnou disciplínu motorsportu představuje revoluci.
Nové pneumatiky pro atraktivnější závodění. Důkaz? Grand Prix Saudské Arábie
Nové pneumatiky nabízejí kromě vyšší estetiky preciznější ovladatelnost a přispívají k těsnějším soubojům na trati, což potvrdila i poslední cena v Saudské Arábii. Max Verstappen z Red Bullu vyhrál těsný závod, když pouhá tři kola před koncem předjel Charlese Leclerca z Ferrari.
Ačkoliv se vnější průměr zvětšil ze 660 na 720 milimetrů, mají nové pneumatiky nižší bočnici a vyšší ráfky. Ty se díky tomu méně deformují, což znamená nejen přesnější reakce na pohyby volantem, ale také umožňuje lépe využít nových aerodynamických prvků.
Aerodynamika nových vozů F1 využívá takzvaného přízemního efektu, kdy je část přítlaku zajišťována pod tlakem vozu a nikoliv křídly a spoilery. Menší deformace pneumatiky znamená menší změny světlé výšky a tím i menší vliv na aerodynamiku vozu. Tak se monoposty stávají méně citlivými na turbulence za vpředu jedoucím vozem. To umožní těsnější závodění, více předjíždění a větší „show“.
Stejně jako předchozí generace byly i nové pneumatiky vyvinuty v pěti variantách směsi, z nichž do každého závodu budou zvoleny tři. V průběhu jejich vývoje, který začínal s více než 70 virtuálními prototypy, najezdily všechny týmy F1 více než 20 000 kilometrů a výsledek je tak i dílem těch nejlepších z nejlepších mezi závodními jezdci.
Závody se vyhrávají i v boxech
Jedním z nejzajímavějších aspektů F1 byla vždy strategie spojená s výměnami pneumatik. S novými pravidly nabízí Pirelli možnost volby mezi pěti pneumatikami. K dispozici jsou samozřejmě „mokré“ pneumatiky, stejně jako přechodná alternativa pro vlhkou či osychající trať. Za suchých podmínek mohou jezdci vybírat z tvrdé směsi C1 (označená bílou barvou), medium směs C2 (žlutá) a měkké C3 (červená).
Ze závodního okruhu na silnici
„Už v roce 2014 jsme vytvořili pneumatiky pro první hybridní vozy F1 a v roce 2017 přešli na mnohem širší pneumatiky F1 určené nejrychlejší generaci vozů. Nyní, s největší změnou pravidel za desítky let, přicházíme s pneumatikami více podobnými těm, které na silnici používají běžní motoristé. Můžeme tak přenést technologii odvozenou z F1 do silničního provozu,“ uvedl Zdeněk Vacl, marketingový ředitel Pirelli pro Českou republiku.
F1 používala od svého zrodu v roce 1950 až do minulé sezóny stále stejný rozměr disků. Pro silniční auta se ale za tu dobu staly standardem mnohem větší kola a nízkoprofilové pneumatiky. Nové 18“ pneumatiky tak představují příležitost ke sdílení vývoje s pneumatikami pro vytrvalostní závody třídy GT i soutěžní speciály WRC, kde je Pirelli také předním dodavatelem. Poznatky získané vývojem pro F1 může Pirelli využít u výroby špičkových pneumatik pro sportovní vozy.
Proč následovat Formuli 1 a zvolit větší pneumatiky?
Stejné důvody, které vedly F1 k přechodu na pneumatiky s nižším profilem, mohou platit i u majitelů silničních aut. I tady je možné sáhnout po pneumatikách širších – zatímco pravidla F1 diktují stále stejnou šířku pneumatik (305 mm vpředu a 405 mm vzadu), civilní auta jsou sice omezena výrobcem doporučenými rozměry, ale ty často dávají poměrně široký rozsah volby.
Širší pneumatiky mají větší kontaktní plochu, což má pozitivní vliv na ovladatelnost vozu ve všech směrech. Přinášejí nejen lepší ovladatelnost v zatáčkách, ale umožňují i lépe přenášet výkon při akceleraci – nedojde tak snadno k jejich protáčení – a, co je nejdůležitější, nabízejí nejlepší brzdný účinek. K lepšímu výkonu pneumatik přispívá i jejich nižší profil, a tedy nižší bočnice. Stejně jako v případě nových pneumatik monopostů F1 zajišťují moderní nízkoprofilové pneumatiky Pirelli lepší jízdní stabilitu a preciznější reakce na řízení, protože se při zatížení (ať už při zatáčení nebo brzdění) méně deformují.
Rozměr sám o sobě však nestačí. Stejně důležitý je i vzorek a použitá směs. Právě tady využívá společnost Pirelli svých bohatých zkušeností jak z motorsportu, tak i z výroby silničních pneumatik, které tradičně využívají některé z nejvýkonnějších vozů na světě. Zvládnou tak mnohem efektivněji fungovat i v těch nejnáročnějších podmínkách, jako je například voda na vozovce, kde je kvalita a vhodný rozměr pneumatiky často určující pro ztrátu přilnavosti.
Policie uzavřela vyšetřování případu vyhrožování politikům. Důchodce z jižních Čech vyhrožoval například prezidentovi, předsedkyně Sněmovny či člence vlády. Nyní čelí obvinění. O případné obžalobě rozhodne Obvodní státní zastupitelství pro Prahu 1.
Červen je sice minulostí, ale vzpomínky na porážku Jaromíra Soukupa v zápase s influencerem Markem "Datlem" Valáškem jsou stále živé. Všechno nicméně nasvědčuje tomu, že známý podnikatel je nepoučitelný. Zdroje totiž potvrzují, že chce i přes pokročilý věk a nevalné výsledky v boxerské kariéře pokračovat.
Desítky nových případů svrabu měsíčně jsou evidovány v Praze. Na alarmující situaci se rozhodli upozornit městští hygienici, kteří nabádají lidi, aby se nepříjemné nákaze snažili předcházet. Mělo by totiž stačit dodržování několika základních věcí.
Někdejší starosta pražských Řeporyjí Pavel Novotný ve středu odpoledne nastoupil do vězení, kde má strávit tři měsíce za porušení podmínky. Trest si Novotný vyslechl v květnu, před pár týdny skončil ve starostenské funkci.
Velmi smutná zpráva zasáhla českou hudební scénu v uplynulých dnech. Ve věku nedožitých 58 let zemřel Jiří Fiala, někdejší baskytarista legendární skupiny Mňága a Žďorp a mladší bratr jejího frontmana Petra Fialy. Rodina a přátelé se s ním rozloučí v příštím týdnu.
Česko nadále sužuje tropické počasí, přes 30 stupňů budou teploty šplhat i ve čtvrtek. Podle nové výstrahy Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) ukončí vlnu veder bouřky, které mohou být i velmi silné. Hrozí ve čtvrtek odpoledne a večer.
Václav Neckář se nakonec pěvecké kariéry nevzdal a zpívá i po osmdesátce, i když už bez doprovodu mladšího bratra Jana, který o staršího sourozence jinak vzorně pečuje. Tentokrát se mu ale Václav vrátil z pódia ve zhoršeném zdravotním stavu.
Ruský prezident Vladimir Putin a jeho francouzský protějšek Emmanuel Macron spolu poprvé po téměř třech letech mluvili po telefonu. Informovala o tom ruská státní agentura TASS. Řešili válku na Ukrajině či íránský jaderný program. Podle Elysejského paláce se navíc dohodli, že budou v kontaktu i nadále.
Financování britské královské rodiny prošlo pravidelnou kontrolu, v jejímž rámci padlo velké rozhodnutí týkající se dopravy zástupců monarchie. Královský vlak bude nejpozději v roce 2027 vyřazen z provozu. Jde o jedno z úsporných opatření, které oznámil Buckinghamský palác. Informovala o tom BBC.
Izrael souhlasí s uzavřením dalšího příměří v Pásmu Gazy, oznámil americký prezident Donald Trump. Během klidu zbraní by se měly dojednat podmínky trvalého míru mezi Izraelem a Hamásem. Reakce palestinského hnutí na Trumpovo prohlášení zatím není známá.
Česko se právě nachází uprostřed dosud největší letošní vlny veder. Předpověď ale slibuje ochlazení ještě během probíhajícího týdne. Trend nižších teplot, než jsou ty současné, pak vydrží i v příštím týdnu. Vyplývá to z výhledu Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
Petr Pavel sice kroutí teprve třetí z pěti roků prvního funkčního období na Pražském hradě, ale agentury neustále zjišťují, koho dalšího si lidé umí představit jako prezidenta republiky. Opět padlo i jedno jméno ze šoubyznysu, které již v této souvislosti není nijak překvapivé.