Formule 1 změnila po více než 70 letech rozměr kol. Důvodem jsou nové předpisy F1, požadující udržitelnější pneumatiky i více akce na trati. Dosavadní 13palcové pneumatiky s vysokým profilem nahradily nízkoprofilové 18palcové, které jsou mnohem bližší těm, které používají moderní automobily.
Značka Pirelli přinesla do sezóny 2022 jednu z největších změn v historii Formule 1. Po více než 70 letech, kdy závodní monoposty jezdily na discích o průměru 13 palců a vysokoprofilových pneumatikách, nově obouvají 18palcové pneumatiky Pirelli. Ty přinášejí preciznější ovladatelnost a atraktivnější souboje na trati. Zároveň usnadní přenos technologií z motorsportu na silnici.
Jako téměř každý rok i letos přináší nová pravidla do světa Formule 1 technické změny, které mají závody učinit divácky atraktivnější. Kromě velkých změn v aerodynamice vozů to jsou především nové 18palcové pneumatiky, na jejichž vývoji společnost Pirelli, která je již od roku 2011 jediným dodavatelem pneumatik pro vozy F1, pracovala od roku 2019. Přes 15 tisíc hodin vývoje přineslo pneumatiku, která pro tuto vrcholnou disciplínu motorsportu představuje revoluci.
Nové pneumatiky pro atraktivnější závodění. Důkaz? Grand Prix Saudské Arábie
Nové pneumatiky nabízejí kromě vyšší estetiky preciznější ovladatelnost a přispívají k těsnějším soubojům na trati, což potvrdila i poslední cena v Saudské Arábii. Max Verstappen z Red Bullu vyhrál těsný závod, když pouhá tři kola před koncem předjel Charlese Leclerca z Ferrari.
Ačkoliv se vnější průměr zvětšil ze 660 na 720 milimetrů, mají nové pneumatiky nižší bočnici a vyšší ráfky. Ty se díky tomu méně deformují, což znamená nejen přesnější reakce na pohyby volantem, ale také umožňuje lépe využít nových aerodynamických prvků.
Aerodynamika nových vozů F1 využívá takzvaného přízemního efektu, kdy je část přítlaku zajišťována pod tlakem vozu a nikoliv křídly a spoilery. Menší deformace pneumatiky znamená menší změny světlé výšky a tím i menší vliv na aerodynamiku vozu. Tak se monoposty stávají méně citlivými na turbulence za vpředu jedoucím vozem. To umožní těsnější závodění, více předjíždění a větší „show“.
Stejně jako předchozí generace byly i nové pneumatiky vyvinuty v pěti variantách směsi, z nichž do každého závodu budou zvoleny tři. V průběhu jejich vývoje, který začínal s více než 70 virtuálními prototypy, najezdily všechny týmy F1 více než 20 000 kilometrů a výsledek je tak i dílem těch nejlepších z nejlepších mezi závodními jezdci.
Závody se vyhrávají i v boxech
Jedním z nejzajímavějších aspektů F1 byla vždy strategie spojená s výměnami pneumatik. S novými pravidly nabízí Pirelli možnost volby mezi pěti pneumatikami. K dispozici jsou samozřejmě „mokré“ pneumatiky, stejně jako přechodná alternativa pro vlhkou či osychající trať. Za suchých podmínek mohou jezdci vybírat z tvrdé směsi C1 (označená bílou barvou), medium směs C2 (žlutá) a měkké C3 (červená).
Ze závodního okruhu na silnici
„Už v roce 2014 jsme vytvořili pneumatiky pro první hybridní vozy F1 a v roce 2017 přešli na mnohem širší pneumatiky F1 určené nejrychlejší generaci vozů. Nyní, s největší změnou pravidel za desítky let, přicházíme s pneumatikami více podobnými těm, které na silnici používají běžní motoristé. Můžeme tak přenést technologii odvozenou z F1 do silničního provozu,“ uvedl Zdeněk Vacl, marketingový ředitel Pirelli pro Českou republiku.
F1 používala od svého zrodu v roce 1950 až do minulé sezóny stále stejný rozměr disků. Pro silniční auta se ale za tu dobu staly standardem mnohem větší kola a nízkoprofilové pneumatiky. Nové 18“ pneumatiky tak představují příležitost ke sdílení vývoje s pneumatikami pro vytrvalostní závody třídy GT i soutěžní speciály WRC, kde je Pirelli také předním dodavatelem. Poznatky získané vývojem pro F1 může Pirelli využít u výroby špičkových pneumatik pro sportovní vozy.
Proč následovat Formuli 1 a zvolit větší pneumatiky?
Stejné důvody, které vedly F1 k přechodu na pneumatiky s nižším profilem, mohou platit i u majitelů silničních aut. I tady je možné sáhnout po pneumatikách širších – zatímco pravidla F1 diktují stále stejnou šířku pneumatik (305 mm vpředu a 405 mm vzadu), civilní auta jsou sice omezena výrobcem doporučenými rozměry, ale ty často dávají poměrně široký rozsah volby.
Širší pneumatiky mají větší kontaktní plochu, což má pozitivní vliv na ovladatelnost vozu ve všech směrech. Přinášejí nejen lepší ovladatelnost v zatáčkách, ale umožňují i lépe přenášet výkon při akceleraci – nedojde tak snadno k jejich protáčení – a, co je nejdůležitější, nabízejí nejlepší brzdný účinek. K lepšímu výkonu pneumatik přispívá i jejich nižší profil, a tedy nižší bočnice. Stejně jako v případě nových pneumatik monopostů F1 zajišťují moderní nízkoprofilové pneumatiky Pirelli lepší jízdní stabilitu a preciznější reakce na řízení, protože se při zatížení (ať už při zatáčení nebo brzdění) méně deformují.
Rozměr sám o sobě však nestačí. Stejně důležitý je i vzorek a použitá směs. Právě tady využívá společnost Pirelli svých bohatých zkušeností jak z motorsportu, tak i z výroby silničních pneumatik, které tradičně využívají některé z nejvýkonnějších vozů na světě. Zvládnou tak mnohem efektivněji fungovat i v těch nejnáročnějších podmínkách, jako je například voda na vozovce, kde je kvalita a vhodný rozměr pneumatiky často určující pro ztrátu přilnavosti.
Hlavní postavou úterního svátečního večera na Pražském hradě byli prezident Petr Pavel a jím vyznamenaní lidé. Pozornost si nicméně vysloužila i první dáma Eva Pavlová. Šaty, které si oblékla na předávání metálů, přitom nesly i jisté poselství.
Česká ekonomika zaznamenala meziroční růst o více než dva a půl procenta. Vyplývá to z předběžného odhadu hrubého domácího produktu za třetí čtvrtletí od Českého statistického úřadu (ČSÚ).
Francouzská policie dosáhla významného pokroku v případu krádeže šperků z muzea Louvre. Podle místních rozhlasových a televizních stanic bylo v uplynulých hodinách zadrženo několik dalších podezřelých. Strážci zákona už dříve zajistili dvojici mužů, jeden z nich se snažil odcestovat ze země.
Rodinní příslušníci i přátelé z hudebních kruhů se ve středu v Praze rozloučili se zesnulým bubeníkem Pavlem Skalou. Skala prošel několika formacemi a o popularizaci hudby pečoval i v médiích.
Bude to příští týden už sedm měsíců, co nás po statečném boji s vážnou nemocí opustila Anna Slováčková. Dcera slavných rodičů měla spoustu fanoušků, kteří by rádi měli místo, kde ji budou moci zapálit svíčku. Ta chvíle se podle všeho blíží.
Platové tarify pedagogických pracovníků v regionálním školství a akademických pracovníků státních vysokých škol vzrostou od 1. ledna buď o pevnou částku 2 000 korun, nebo v případě 8. až 16. platové třídy o sedm procent. Příslušnou novelu nařízení schválila vláda na středečním zasedání. Potvrdila také novou politiku krajiny nebo tři koncepční materiály ministerstva spravedlnosti, které se týkají zásad trestní politiky v Česku, budoucnosti vězeňství a probační a mediační služby.
Už ve středu nastal zlom a počasí v Česku se zlepšilo. Nyní by mělo být relativně stabilní, maxima nad 10 stupňů se očekávají i v první polovině příštího týdne. Potvrzuje to aktuální předpověď Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
ANO, SPD a Motoristé dokončili jednání ohledně programu příští české vlády, uvedl první místopředseda vítězného hnutí Karel Havlíček. Podle jeho slov nedošlo k žádným rozporům. Strany zatím nechtějí prozradit, koho do kabinetu nominují. Ministerstva si každopádně rozdělily již dříve.
Za necelý měsíc měl do Česka dorazit legendární Chuck Norris, ale nakonec je všechno jinak. Společnost, která zajišťovala akci, jejíž hlavní hvězdou měl být, oznámila špatnou zprávu. Slavný akční herec letos nepřijede.
Kriminalisté z Olomouckého kraje vyšetřují případ vraždy na rodinné oslavě. Trestnímu stíhání čelí devatenáctiletý mladík, který měl nožem způsobit smrtelná zranění otčímovi. V případě odsouzení mu hrozí až osmnáctiletý trest odnětí svobody.
Čínská strana poprvé potvrdila, že americký prezident Donald Trump se během probíhající asijské cesty opravdu setká s čínským protějškem Si Ťin-pchingem. Jednání lídrů obou zemí se má uskutečnit ve čtvrtek v Jižní Koreji.
Dara Rolins je momentálně zamilovaná a rozhodně to není poprvé. To všichni tak nějak víme, protože se zpěvačka nachází ve světlech reflektorů už od dětství. Kterou ze svých lásek označila za ohnivou a proč tento konkrétní vztah nevydržel do dneška?