Formule 1 změnila po více než 70 letech rozměr kol. Důvodem jsou nové předpisy F1, požadující udržitelnější pneumatiky i více akce na trati. Dosavadní 13palcové pneumatiky s vysokým profilem nahradily nízkoprofilové 18palcové, které jsou mnohem bližší těm, které používají moderní automobily.
Značka Pirelli přinesla do sezóny 2022 jednu z největších změn v historii Formule 1. Po více než 70 letech, kdy závodní monoposty jezdily na discích o průměru 13 palců a vysokoprofilových pneumatikách, nově obouvají 18palcové pneumatiky Pirelli. Ty přinášejí preciznější ovladatelnost a atraktivnější souboje na trati. Zároveň usnadní přenos technologií z motorsportu na silnici.
Jako téměř každý rok i letos přináší nová pravidla do světa Formule 1 technické změny, které mají závody učinit divácky atraktivnější. Kromě velkých změn v aerodynamice vozů to jsou především nové 18palcové pneumatiky, na jejichž vývoji společnost Pirelli, která je již od roku 2011 jediným dodavatelem pneumatik pro vozy F1, pracovala od roku 2019. Přes 15 tisíc hodin vývoje přineslo pneumatiku, která pro tuto vrcholnou disciplínu motorsportu představuje revoluci.
Nové pneumatiky pro atraktivnější závodění. Důkaz? Grand Prix Saudské Arábie
Nové pneumatiky nabízejí kromě vyšší estetiky preciznější ovladatelnost a přispívají k těsnějším soubojům na trati, což potvrdila i poslední cena v Saudské Arábii. Max Verstappen z Red Bullu vyhrál těsný závod, když pouhá tři kola před koncem předjel Charlese Leclerca z Ferrari.
Ačkoliv se vnější průměr zvětšil ze 660 na 720 milimetrů, mají nové pneumatiky nižší bočnici a vyšší ráfky. Ty se díky tomu méně deformují, což znamená nejen přesnější reakce na pohyby volantem, ale také umožňuje lépe využít nových aerodynamických prvků.
Aerodynamika nových vozů F1 využívá takzvaného přízemního efektu, kdy je část přítlaku zajišťována pod tlakem vozu a nikoliv křídly a spoilery. Menší deformace pneumatiky znamená menší změny světlé výšky a tím i menší vliv na aerodynamiku vozu. Tak se monoposty stávají méně citlivými na turbulence za vpředu jedoucím vozem. To umožní těsnější závodění, více předjíždění a větší „show“.
Stejně jako předchozí generace byly i nové pneumatiky vyvinuty v pěti variantách směsi, z nichž do každého závodu budou zvoleny tři. V průběhu jejich vývoje, který začínal s více než 70 virtuálními prototypy, najezdily všechny týmy F1 více než 20 000 kilometrů a výsledek je tak i dílem těch nejlepších z nejlepších mezi závodními jezdci.
Závody se vyhrávají i v boxech
Jedním z nejzajímavějších aspektů F1 byla vždy strategie spojená s výměnami pneumatik. S novými pravidly nabízí Pirelli možnost volby mezi pěti pneumatikami. K dispozici jsou samozřejmě „mokré“ pneumatiky, stejně jako přechodná alternativa pro vlhkou či osychající trať. Za suchých podmínek mohou jezdci vybírat z tvrdé směsi C1 (označená bílou barvou), medium směs C2 (žlutá) a měkké C3 (červená).
Ze závodního okruhu na silnici
„Už v roce 2014 jsme vytvořili pneumatiky pro první hybridní vozy F1 a v roce 2017 přešli na mnohem širší pneumatiky F1 určené nejrychlejší generaci vozů. Nyní, s největší změnou pravidel za desítky let, přicházíme s pneumatikami více podobnými těm, které na silnici používají běžní motoristé. Můžeme tak přenést technologii odvozenou z F1 do silničního provozu,“ uvedl Zdeněk Vacl, marketingový ředitel Pirelli pro Českou republiku.
F1 používala od svého zrodu v roce 1950 až do minulé sezóny stále stejný rozměr disků. Pro silniční auta se ale za tu dobu staly standardem mnohem větší kola a nízkoprofilové pneumatiky. Nové 18“ pneumatiky tak představují příležitost ke sdílení vývoje s pneumatikami pro vytrvalostní závody třídy GT i soutěžní speciály WRC, kde je Pirelli také předním dodavatelem. Poznatky získané vývojem pro F1 může Pirelli využít u výroby špičkových pneumatik pro sportovní vozy.
Proč následovat Formuli 1 a zvolit větší pneumatiky?
Stejné důvody, které vedly F1 k přechodu na pneumatiky s nižším profilem, mohou platit i u majitelů silničních aut. I tady je možné sáhnout po pneumatikách širších – zatímco pravidla F1 diktují stále stejnou šířku pneumatik (305 mm vpředu a 405 mm vzadu), civilní auta jsou sice omezena výrobcem doporučenými rozměry, ale ty často dávají poměrně široký rozsah volby.
Širší pneumatiky mají větší kontaktní plochu, což má pozitivní vliv na ovladatelnost vozu ve všech směrech. Přinášejí nejen lepší ovladatelnost v zatáčkách, ale umožňují i lépe přenášet výkon při akceleraci – nedojde tak snadno k jejich protáčení – a, co je nejdůležitější, nabízejí nejlepší brzdný účinek. K lepšímu výkonu pneumatik přispívá i jejich nižší profil, a tedy nižší bočnice. Stejně jako v případě nových pneumatik monopostů F1 zajišťují moderní nízkoprofilové pneumatiky Pirelli lepší jízdní stabilitu a preciznější reakce na řízení, protože se při zatížení (ať už při zatáčení nebo brzdění) méně deformují.
Rozměr sám o sobě však nestačí. Stejně důležitý je i vzorek a použitá směs. Právě tady využívá společnost Pirelli svých bohatých zkušeností jak z motorsportu, tak i z výroby silničních pneumatik, které tradičně využívají některé z nejvýkonnějších vozů na světě. Zvládnou tak mnohem efektivněji fungovat i v těch nejnáročnějších podmínkách, jako je například voda na vozovce, kde je kvalita a vhodný rozměr pneumatiky často určující pro ztrátu přilnavosti.
Šest let uplyne na podzim od smrti Karla Gotta, jenž dlouhá léta žil v domě na Bertramce. Jeho rodina jej v nedávné době opustila a plánovala zpřístupnění vily pro veřejnost. Až do minulé středy, kdy vdova Ivana Gottová oznámila, že k tomu alespoň pro tuto chvíli nedojde. Jaké scénáře se teď nabízejí?
Česko si ve čtvrtek připomíná události 21. srpna 1968, kdy do tehdejšího Československa vtrhla vojska zemí Varšavské smlouvy v čele se sovětskou armádou. Tradiční pietní akt se uskutečnil u budovy Českého rozhlasu. Zúčastnili se ho prezident Petr Pavel či premiér Petr Fiala (ODS).
Česko v minulém týdnu zaskočila zpráva o rozpadu manželství někdejšího fotbalového brankáře Petra Čecha. S manželkou Martinou byl přes čtvrtstoletí, ona mu stála po boku v nejtěžších chvílích jeho života, když utrpěl vážné zranění. V posledních letech už prý láska z jejich vztahu vyprchala.
Izrael naznačil, že poslední návrh příměří, s nímž souhlasí palestinské hnutí Hamás, nepřijme. Aby souhlasil s klidem zbraní, požaduje propuštění všech 50 zbývajících rukojmích, ať už jsou naživu nebo po smrti.
Agáta Hanychová asi nebude na tento víkend vzpomínat úplně v dobrém. Užívá si sice pobyt v zahraničí, ale byla tam svědkem tragédie. Prozradila to na instagramovém profilu. Italská média odhalila, co se přesně na pláži, kde se influencerka nacházela, stalo.
Jízdou vozidla, které nemá na dálnici co dělat, se od úterý zabývají středočeští policisté. Na sociálních sítích se totiž objevily záběry formule, která jela po dálnici D4.
Na pátek připadají nedožité 30. narozeniny Aničky Slováčkové, která si před dubnovou smrtí jistě přála, aby se z problémů dostala alespoň její maminka Dáda Patrasová. Podle nejnovějšího vyjádření Felixe Slováčka se to ale vůbec nedaří.
Čtvrteční počasí se oproti předchozím dnům projeví alespoň na některých místech změnou. Meteorologové očekávají srážky, výjimečně se mohou vyskytnout i bouřky. Poklesnou také nejvyšší teploty.
Koalice SPOLU (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL) ve středu v kavárně Louvre na pražské Národní třídě odstartovala další fázi předvolební kampaně Teď jde o Česko. Lídři SPOLU představili plán celostátní roadshow s premiérem Petrem Fialou, která v následujících týdnech zavede kandidáty do všech českých krajů. Byly také představeny základní programové priority.
Slavné osobnosti se stále častěji stávají terčem internetových podvodníků, kteří cílí na důvěřivce, z nichž se snaží vylákat peníze. Nejnovější případ se týká herečky Mahuleny Bočanové, která varovala své fanoušky před falešným profilem.
Čas letí a letní prázdniny se pomalu chýlí ke konci. Děti už přespříští týden usednou zpátky do lavic, přestože počasí je bude lákat k pobytu venku. Naznačuje to alespoň aktuální měsíční výhled Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
Policie se v úterý poprvé obsáhleji vyjádřila k případu pondělní vraždy seniorky na Kolínsku. Případ začal pro strážce zákona dopravní nehodou, kdy za volantem auta seděl cizinec, jemuž ale nepatřilo. Kriminalisté nyní zjišťují, zdali je dotyčný pachatelem násilného trestného činu.