Lidé chodící do kina před pandemií se do nich opět postupně vrací

Lidé, kteří chodili do kina před pandemií koronaviru, se po odeznění epidemie do kina zase vrací. Narostl ale podíl lidí, kteří do kina nechodí vůbec nebo jen zřídka. Vyplývá to z průzkumu Český filmový divák v době covidu-19, který pro Státní fond kinematografie zpracoval tým z Vysoké školy ekonomické v Praze. První údaje z průzkumu mezi diváky byly dnes představeny na 56. Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary.

Ilustrační foto

Z průzkumu mezi 2519 respondenty mimo jiné vyplynulo, že ti, kteří i před pandemií nesledovali obsah přes placené video služby (VOD), své zvyky během pandemie většinou nezměnili. U ostatních skupin, které v nějaké míře placená videa sledovaly, sledovanost těchto kanálů vzrostla. Celkem 56 procent oslovených nenavštívilo v prvních měsících po opětovném otevření kin filmová představení ani jednou, 27 procent zavítalo do kina na jedno nebo dvě představení. Lidé v době pandemie také dávali přednost oddechovým žánrům a častěji sledovali filmy, které už v minulosti viděli.

Kromě placených VOD služeb narostlo také stahování nelegálního obsahu. Podle výzkumu to ale nebylo na úkor placených služeb. Část diváků, kteří využívají placené služby, stahují i nelegální obsah.

Studie Vysoké školy ekonomické v Praze se také zabývala rozdělením diváků do různých skupin podle různých pohledů na sledování filmové produkce. Zajímavou skupinou jsou například technofilní - kosmopolitní lidé, kteří tvoří 17 procent diváků. Jde většinou o mladé lidi, výrazně převažují muži, mají vyšší vzdělání. Upřednostňují často placené VOD služby, ale i stahování obsahu. Výrazně u nich ale chybí obliba českých filmů a seriálů, která je v ostatních skupinách silná. Početně největší skupinou jsou takzvaní televizní diváci. Mezi nimi převažují ženy, spíše starší. Do kin chodí minimálně a dávají přednost českým filmům a seriálům.

Autoři studie se zabývali i oblíbeností artových filmů, i když, jak přiznávají, specifikace tohoto žánru je velmi těžká a často také velmi subjektivní. Na zpracování profilu artového diváka použil výzkum i strojové učení, které na základě odpovědí respondentů vytipovalo preference artového diváka. Jde většinou o vzdělané lidi, kteří sledují spíše televizní kanály jako ČT art nebo ČT 24, sledují podcasty a jsou z velké části z Prahy.

Témata: Kina

Související:

Nejnovější