Na 60 procent evropských firem nemá povědomí o záměrech Green Deal

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Pixabay
ČTK 11. dubna 2022 14:21
Sdílej:

Na 60 procent významných evropských firem nemá povědomí o záměrech a dopadech takzvané zelené evropské dohody, nazývané Green Deal. Alespoň částečně je na plnění plánu zařízená necelá polovina firem, přičemž 21 procent firem říká, že jsou s ním seznámeny detailně a 11 procent podniků je přesvědčeno, že jsou na Green Deal skutečně připraveny.

Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti PwC mezi 300 evropskými vrcholnými manažery ve 13 evropských zemích. Green Deal je soubor pravidel a nařízení vedoucí k dosažení klimatické neutrality Evropy do roku 2050.

Současná válka na Ukrajině může zavádění podle průzkumu zelené dohody pomoci, protože evropské státy i firmy se budou chtít zbavit závislosti na ruské ropě a plynu. "Evropská komise již prohlásila, že závislost EU na ruské ropě musí skončit výrazně dříve než v roce 2030. Potřeba přechodu na čistou energii, ke které míří Green Deal, je tak nyní ještě jasnější a urgentnější," uvedl partner PwC pro ESG Jan Brázda.

Řešením snížení závislosti na ruské ropě a plynu může podle něj být například větší rozvoj solárních energií, rychlejší dekarbonizace průmyslu, zvýšení produkce biometanu nebo vyšší využití vodíku. "V souvislosti s Green Dealem se mluví jen o několika tématech, například elektromobilitě. Tato témata vyvolávají často i kontroverzi. Green Deal je ale komplexní soubor pravidel a opatření vedoucích ke klimatické neutralitě Evropy a je nutné na něj pohlížet jako na celek. Jen v takovém případě jej firmy přijmou a zapracují do svých strategií," upozornil Brázda.

Za největší překážku příprav podle něj firmy považují nedostatek informací. "Přípravy na zavádění požadavku Green Dealu zatím v řadě firem vznikají spíše překotně, bez dostatku informací, bez celofiremní strategie, bez koordinace mezi jednotlivými útvary. Třetina firem například už začala zavádět technologická vylepšení, aniž by předem zjišťovala možnosti finanční podpory ze strany EU. Firmy proto jasně deklarují, že potřebují více informací a podporu při přípravě jeho zavádění," uvedl Brázda.

Dvě třetiny dotázaných firem už přitom na zavádění opatření vyčlenily investiční prostředky, tak aby byly více udržitelné již v nejbližších třech až pěti letech. Zaměřují se přitom především na využívání zelené energie (78 procent), snížení spotřeby energií (60 procent), snížení spotřeby plastů (59 procent) a snižování uhlíkových emisí (59 procent).

Témata:
Stalo se
Světové celebrity
Matthew Perry

Matka a nevlastní otec Matthewa Perryho se tvrdě pustili do lékaře, který herci dodával ketamin

Matka a nevlastní otec Matthewa Perryho, hvězdy seriálu Přátelé, vyjádřili své hluboké rozhořčení nad lékařem, který mu jen několik týdnů před jeho smrtí dodával ketamin. Suzanne a Keith Morrisonovi přednesli své emoce v silném prohlášení o dopadu na oběti, které bylo součástí soudního řízení se Salvadorou Plasenciou v Los Angeles. Plasencia, který se přiznal ke čtyřem obviněním z distribuce ketaminu herci, čelí dnes večer v USA vynesení rozsudku.

Světové celebrity
Katy Perry a Justin Trudeau v Japonsku

Katy Perry a Justin Trudeau posunuli svůj vztah na vyšší úroveň

Zpěvačka Katy Perry a Justin Trudeau posunuli svůj vztah na vyšší úroveň prostřednictvím prestižního dvojitého rande v Tokiu. Pár byl spatřen na formální fotografii, kterou ve čtvrtek na síti X sdílel bývalý japonský premiér Fumio Kišida a jeho manželka Juko.

Světové celebrity
Meghan Markle sdílela dosud nezveřejněnou scénu, která byla vystřižena z jejího seriálu na Netflixu.

Experti si podali vévodkyni Meghan: Chce napodobit Kate, ale dělá přesný opak

Rivalita mezi vévodkyní ze Sussexu a princeznou z Walesu je stále živá a aktivní, shodují se královští experti. Obě dámy zahájily vánoční sezónu ve velkém stylu. Meghan představila svůj vánoční speciál Meghan, With Love pro Netflix jen několik dní předtím, než Kate uspořádala svůj hvězdně obsazený koncert koled Together at Christmas ve Westminsterském opatství.

Světové celebrity
Sydney Sweeney

Sydney Sweeney se poprvé vyjádřila k drsné kritice

Herečka Sydney Sweeney se v exkluzivním rozhovoru pro magazín People vyjádřila ke své velmi diskutované reklamní kampani pro značku American Eagle. Podle jejích slov jí mnoho lidí „přiřadilo motivy a nálepky, které prostě nejsou pravdivé“.