Návrh vlády na zrušení Nejvyššího stavebního úřadu prošel Sněmovnou

Poslanecká sněmovna, ilustrační foto
Poslanecká sněmovna, ilustrační foto, foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images
ČTK 14. prosince 2022 17:57
Sdílej:

Sněmovna dnes propustila do dalšího kola projednávání vládní návrh, který ruší vznik Nejvyššího stavebního úřadu a jemu podřízených krajských stavebních úřadů organizovaných například podle vzoru finanční správy. Vládní novela nového stavebního zákona z loňského roku ruší schválený model čistě státní stavební správy a zachovává všechny stavební úřady v obcích.

Zachovává však Specializovaný a odvolací stavební úřad, který bude mít na starosti především strategické stavby, jako jsou například dálnice nebo elektrárny. Přináší i další změny. Podle ministerstva pro místní rozvoj vytvoří jasné, moderní a předvídatelné prostředí nejen pro stavebníky i projektanty.

Sněmovna dnes současně s novelou podpořila v prvním čtení související vládní návrh nového zákona o jednotném environmentálním stanovisku (JES). Toto stanovisko má před stavebním řízením sloučit povolení všech úřadů odpovědných za životní prostředí. Poslanci obě předlohy projednávali ve sloučené rozpravě. U obou z nich prodloužili lhůtu pro projednání ve výborech o 20 dnů na 80 dnů.

Novela upravuje nový stavební zákon, který připravila bývalá vláda Andreje Babiše (ANO). Strany nynější vládní koalice, které byly v minulém volebním období v opozici, nový stavební zákon kritizovaly. Varovaly především, že ohrozí stavební řízení a způsobí kolaps stavebnictví. Jedním z argumentů současné vlády proti vzniku Nejvyššího stavebního úřadu jsou hlavně náklady vyvolané přesunem majetku i tisícovek úředníků do nového státního úřadu.

Tehdejší vláda naopak argumentovala tím, že nový stavební zákon s Nejvyšším stavebním úřadem a krajskými stavebními úřady zrychlí stavební řízení. Zrychlit ho mělo hlavně dodržování lhůt. Například úředníci měli být zastupitelní a nemělo se stávat, že by byl úřad nefunkční například kvůli nemoci úředníka.

Novela zachovává všech nynějších 694 stavebních úřadů na obcích s možností tento počet snížit podle stavební aktivity. Krajskými stavebními úřady budou nynější krajské úřady. Od poloviny příštího roku začne fungovat Specializovaný a odvolací stavební úřad, který bude mít na starosti velké infrastrukturní stavby, například dálnice, celostátní železnice nebo elektrárny. Ostatní stavby budou do 30. června 2024 podléhat povolování podle dosavadních předpisů. Digitalizace stavebního řízení by měla být po půlročním odkladu spuštěna 1. ledna 2024.

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) dnes naopak řekl, že účelem odložení vzniku Nejvyššího stavebního úřadu, který Parlament schválil letos, bylo zabránit nežádoucí destrukci stavebního řízení. Zrušení tohoto úřadu podle něj také ušetří státu miliardy korun. Naopak zachováním stavebních úřadů při obcích se podle něj vrací stavební řízení tam, kam patří, tedy do území. Uvedl také, že se změní integrace dotčených orgánů tím, že nově projednávaný zákon zavede takzvané jednotné environmentální stanovisko. Bude to závazné stanovisko z hlediska všech veřejných zájmů v ochraně životního prostředí a bude sloužit jako podklad pro rozhodování.

Navrhované změny ve stavebním zákonu kritizovala Bartošova předchůdkyně v ministerské funkci Klára Dostálová (ANO), která nový stavební zákon připravovala a uváděla. Jednotné environmentální stanovisko nazvala super razítkem, které bude sloužit jako vstupenka na stavební úřad. Vládní novela stavebního zákona podle ní rezignuje na práva občanů, kteří požadují, aby úřady dodržovaly lhůty. Zopakovala svůj argument, že když občan nesplní lhůtu vůči státu, dostane pokutu, ale když stát nesplní lhůtu vůči občanu, nestane se nic. Vládní návrh podle ní ohrožuje dodržování lhůt. Zachování současných stavebních úřadů podle ní dodržování lhůt nezajistí. Uvedla, že se v posledních dnech daří najít shodu s koalicí na tom, že je potřeba připravit komplexní pozměňovací návrh. Tento návrh by měl podle ní sloužit k tomu, aby budoucí vlády nevracely úpravu stavebního řízení zase zpět.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) řekl, že její slova vnímá jako důležitou pozitivní zprávu, že na straně opozice je vůle spolupracovat na společném konsenzuálním komplexním pozměňovacím návrhu.

Krajské úřady budou podle nové úpravy vykonávat stejně jako nyní působnost nadřízeného správního orgánu vůči obecním úřadům. Nově by měly v prvním stupni povolovat některé stavby, které podléhají posuzování vlivů na životní prostředí, nebo některá významnější vodní díla. Odvolacím správním orgánem vůči krajským úřadům má být pro tyto případy Specializovaný a odvolací stavební úřad.

Výhrady k novele stavebního zákona i jednotnému environmentálnímu stanovisku již dříve vyslovila i Česká komora architektů a Hospodářská komora. Podle komory architektů novela v řadě případů nijak významně neurychlí ani nezjednoduší stavební řízení a je krokem zpět. Podle prezidenta Hospodářské komory ČR Vladimíra Dlouhého je předloha odtržená od praxe.

Stalo se