Nedostatek čipů netrápí všechny automobilky. Toyota problémy téměř nemá

Toyota Mirai
Toyota Mirai, foto: Toyota
Pavel Dratva , ČTK 19. října 2021 15:34
Sdílej:

Nedostatek polovodičů, který už více než rok po celém světě ovlivňuje řadu odvětví, trápí zejména automobilky. Ne všechny ale stejně. Projevuje se sice na všech kontinentech, v některých asijských zemích jsou ale dopady méně citelné.

Například japonská automobilka Toyota má jen minimální problémy a podobně jihokorejský Hyundai čelí krizi lépe než například skupina Volkswagen včetně automobilky Škoda. Ukazují to výrobní plány jednotlivých firem.

Toyota patří k těm automobilkám, kterých se až do léta problémy s nedostatkem čipů téměř nedotkly. Toyota začala dodávky komponentů lépe plánovat už asi před deseti lety, kdy havárie v japonské jaderné elektrárně Fukušima v roce 2011 způsobila širší potíže se zásobováním. Tehdy si Toyota uvědomila, že nedostatek čipů nelze vyřešit v krátké době, a proto si začala u těchto komponentů vytvářet vysoké zásoby. A to se nyní ukazuje jako strategie, která funguje.

Mnoho firem v této branži používá systém just-in-time. To znamená, že komponenty od dodavatelů objednávají tak, aby se čas dodání zhruba kryl s časem montáže vozidla. Automobilka tak má čipy a další součásti k dispozici ve chvíli, kdy je skutečně potřebuje, takže si nemusí pronajímat velké a mnohdy i drahé sklady.

Nedostatek polovodičů se loni začal objevovat po silném růstu poptávky po elektronice. Lidé, kteří kvůli uzávěrám zavedeným ve snaze zpomalit šíření nového koronaviru byli nuceni trávit prakticky celý volný čas doma, začali nakupovat nejrůznější elektroniku. Továrny na mikročipy jely na plné kapacity a když nemohly vyrábět více, začaly upřednostňovat výrobce elektroniky před automobilkami.

Od léta se ale mnohé změnilo. Toyota tento týden oznámila, že kvůli nedostatku čipů snižuje plánovanou celosvětovou produkci na listopad až o 15 procent, což je zhruba 150.000 vozů. Celoroční plán ale nemění a nadále očekává, že vyrobí kolem devíti milionů aut. Nedostatek čipů donutil na přelomu srpna a září zastavit výrobu i závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně.

Na začátku října přerušila výrobu ve svém závodě ve Vídni italsko-americká automobilka Stellantis, která letos vznikla spojením francouzské PSA a skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA). "Výroba se tam obnoví 2. ledna 2022," sdělil podnik. Stellantis ve Vídni zaměstnává kolem 460 lidí, kterým automobilka zkrátila pracovní dobu.

Německo, kde má automobilový průmysl velmi silné zastoupení, je nyní na začátku druhé vlny přerušování výroby v důsledku nedostatku čipů. Například Opel jednu ze svých továren otevře až v lednu, což pro něj znamená nejdelší takovou odstávku v historii. Přerušení činnosti ze stejného důvodu oznámily v Německu také automobilky Volkswagen, Ford, BMW a Daimler. Ze skupiny Volkswagen se omezení výroby nyní týká i české automobilky Škoda a španělské Seat, v obou případech se podle situace počítá s omezením výroby až do konce roku.

Relativně dobře krizi kolem čipů zvládá i jihokorejská automobilka Hyundai. Ta letos v některých továrnách také přerušila výrobu, její provozní ředitel José Muňoz ale novinářům asi před měsícem řekl, že situace už se zlepšuje. Nejhorší byly pro Hyundai měsíce srpen a září. "Výrobci čipů reagují opravdu velmi rychle," řekl a dodal, že například americký výrobce čipů Intel nyní investuje spousty peněz do rozšíření výrobních kapacit.

Spolu s Toyotou a Teslou patří Hyundai k hrstce automobilek, které navzdory nedostatku čipů dokázaly výrobu zvýšit, uvedla agentura Reuters. Hyundai se přesto rozhodl, že začne vyvíjet vlastní čipy, aby do budoucna snížil závislost na externích dodavatelích.

Témata:
Stalo se
Světové celebrity
Meghan Markle sdílela dosud nezveřejněnou scénu, která byla vystřižena z jejího seriálu na Netflixu.

Harry s Meghan mají kvůli Beatrice a Eugenii problémy

Královská rodina se stále vzpamatovává z jednoho z největších skandálů za posledních desetiletí. Princ Harry má mít podle všeho velké obavy o své sestřenice, princezny Beatrice (37) a Eugenie (35). Sestry se ocitly v centru pozornosti kvůli skandálu spojenému s jejich rodiči, princem Andrewem a Sarah Ferguson, a jejich vazbami na odsouzeného sexuálního delikventa Jeffreyho Epsteina a Ghislaine Maxwell.

Světové celebrity
Princ William

Andrew neudržel pusu na uzdě. A dohnal Williama na pokraj sil

Vztahy mezi Princem Williamem a jeho strýcem, Andrewem Mountbattenem Windsor (dříve princem Andrewem), jsou dlouhodobě napjaté. Hlavním důvodem je skandál s Jeffreym Epsteinem a poškozování reputace monarchie. Podle nových zpráv, které se objevily v královské knize, však vztahy zhoršila i „hrubá“ poznámka o Williamově manželce, princezně Kate.

Světové celebrity
Charlie Sheen

Otec Charlie Sheen promluvil o životní chybě

Herec Martin Sheen se v nedávném rozhovoru přiznal, že hluboce lituje svého rozhodnutí přijmout jiné jméno pro svou kariéru v Hollywoodu. Jeho skutečné jméno je přitom Ramón Gerard Antonio Estévez. Když se Sheen v roce 1959 pouštěl do herectví v New Yorku, zdůvodnil změnu jména tím, že „mít v té době hispánské příjmení nebylo výhodou“.

Světové celebrity
Král Karel III.

Král Karel III. vyhostil bratra Andrewa. Stačí to? A nemělo to být dřív?

Rozhodnutí krále Karla III. (Charles III.) vyloučit bratra prince Andrewa z britské monarchie a vystěhovat ho z rozlehlého sídla, kde princ žil více než dvacet let, bylo stejně náhlé jako dramatické. Pro pětašedesátiletého nyní již bývalého prince, který si zjevně užíval výsad královského života, se jedná o naprosté ponížení. Musí opustit své rozlehlé sídlo Royal Lodge v srdci panství Windsor a odejít do venkovského exilu.