Nedostatek čipů netrápí všechny automobilky. Toyota problémy téměř nemá

Nedostatek polovodičů, který už více než rok po celém světě ovlivňuje řadu odvětví, trápí zejména automobilky. Ne všechny ale stejně. Projevuje se sice na všech kontinentech, v některých asijských zemích jsou ale dopady méně citelné.

Toyota Mirai

Například japonská automobilka Toyota má jen minimální problémy a podobně jihokorejský Hyundai čelí krizi lépe než například skupina Volkswagen včetně automobilky Škoda. Ukazují to výrobní plány jednotlivých firem.

Toyota patří k těm automobilkám, kterých se až do léta problémy s nedostatkem čipů téměř nedotkly. Toyota začala dodávky komponentů lépe plánovat už asi před deseti lety, kdy havárie v japonské jaderné elektrárně Fukušima v roce 2011 způsobila širší potíže se zásobováním. Tehdy si Toyota uvědomila, že nedostatek čipů nelze vyřešit v krátké době, a proto si začala u těchto komponentů vytvářet vysoké zásoby. A to se nyní ukazuje jako strategie, která funguje.

Mnoho firem v této branži používá systém just-in-time. To znamená, že komponenty od dodavatelů objednávají tak, aby se čas dodání zhruba kryl s časem montáže vozidla. Automobilka tak má čipy a další součásti k dispozici ve chvíli, kdy je skutečně potřebuje, takže si nemusí pronajímat velké a mnohdy i drahé sklady.

Nedostatek polovodičů se loni začal objevovat po silném růstu poptávky po elektronice. Lidé, kteří kvůli uzávěrám zavedeným ve snaze zpomalit šíření nového koronaviru byli nuceni trávit prakticky celý volný čas doma, začali nakupovat nejrůznější elektroniku. Továrny na mikročipy jely na plné kapacity a když nemohly vyrábět více, začaly upřednostňovat výrobce elektroniky před automobilkami.

Od léta se ale mnohé změnilo. Toyota tento týden oznámila, že kvůli nedostatku čipů snižuje plánovanou celosvětovou produkci na listopad až o 15 procent, což je zhruba 150.000 vozů. Celoroční plán ale nemění a nadále očekává, že vyrobí kolem devíti milionů aut. Nedostatek čipů donutil na přelomu srpna a září zastavit výrobu i závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně.

Na začátku října přerušila výrobu ve svém závodě ve Vídni italsko-americká automobilka Stellantis, která letos vznikla spojením francouzské PSA a skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA). "Výroba se tam obnoví 2. ledna 2022," sdělil podnik. Stellantis ve Vídni zaměstnává kolem 460 lidí, kterým automobilka zkrátila pracovní dobu.

Německo, kde má automobilový průmysl velmi silné zastoupení, je nyní na začátku druhé vlny přerušování výroby v důsledku nedostatku čipů. Například Opel jednu ze svých továren otevře až v lednu, což pro něj znamená nejdelší takovou odstávku v historii. Přerušení činnosti ze stejného důvodu oznámily v Německu také automobilky Volkswagen, Ford, BMW a Daimler. Ze skupiny Volkswagen se omezení výroby nyní týká i české automobilky Škoda a španělské Seat, v obou případech se podle situace počítá s omezením výroby až do konce roku.

Relativně dobře krizi kolem čipů zvládá i jihokorejská automobilka Hyundai. Ta letos v některých továrnách také přerušila výrobu, její provozní ředitel José Muňoz ale novinářům asi před měsícem řekl, že situace už se zlepšuje. Nejhorší byly pro Hyundai měsíce srpen a září. "Výrobci čipů reagují opravdu velmi rychle," řekl a dodal, že například americký výrobce čipů Intel nyní investuje spousty peněz do rozšíření výrobních kapacit.

Spolu s Toyotou a Teslou patří Hyundai k hrstce automobilek, které navzdory nedostatku čipů dokázaly výrobu zvýšit, uvedla agentura Reuters. Hyundai se přesto rozhodl, že začne vyvíjet vlastní čipy, aby do budoucna snížil závislost na externích dodavatelích.

Témata: Toyota

COP29 skončil. Přinesl především zklamání

25.11.2024 21:00 Poslední summit OSN o klimatu, známý jako COP29, který se letos konal v ázerbájdžánském Baku, měl…

Evropa jedná o vyslání vojáků na Ukrajinu

25.11.2024 19:36 Diskuze o vyslání voják na Ukrajinu, které byly obnoveny v kontextu možného oslabení americké…

Tajné ruské dokumenty ukazují, co se stane s Ukrajinou, pokud prohraje

25.11.2024 17:58 Ruské ministerstvo obrany podle informací ukrajinského serveru Kyiv Post připravilo dokument, který…

Nejnebezpečnější zvíře? Ani žralok, ani had. Žije i v Česku a ročně zraní…

25.11.2024 15:04 Příběh Bonnie Sashin, bývalé profesionálky v oblasti public relations, začíná jako mnoho jiných…

Rusko útočí na Evropu stále tvrději. Proč se Západ nebrání?

25.11.2024 13:13 Evropa se ocitá pod čím dál intenzivnějším tlakem hybridní války, kterou Rusko vede proti západním…

Kuleba prozradil, proč válka na Ukrajině neskončí tak rychle

25.11.2024 11:31 Bývalý ukrajinský ministr zahraničí Dmytro Kuleba v nedělním rozhovoru podle serveru Politico uvedl…

Merkelová poradila lídrům, jak na Trumpa, a vyjádřila se k migraci i Rusku

25.11.2024 09:54 Angela Merkelová, někdejší kancléřka Německa, která často bývala označována za nejmocnější ženu…

Ruský generál lhal o situaci na frontě. Z pozice ho odvolali

24.11.2024 18:20 Ruská armáda učinila zásadní rozhodnutí ohledně jednoho z mužů v nejvyšším velení. Ze své funkce…

Britové hodlají varovat NATO. Ruští hackeři jsou připraveni škodit

24.11.2024 15:18 Britský ministr pro mezivládní záležitosti Pat McFadden se chystá varovat, že Rusko je připraveno…

Trump obsadil i poslední volnou pozici v nové americké vládě

24.11.2024 09:06 Zvolený americký prezident Donald Trump dokončil výběr svého kabinetu, který se v lednu ujme moci.…

Související:

Nejnovější