Očkujte se, na hřbitově není místo, tvrdí pohřební služby. Zemřelo nejvíc lidí od války

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Adam Mráček / INCORP images
Pavel Dratva , ČTK 6. ledna 2022 07:56
Sdílej:

V Polsku v roce 2021 - poprvé od konce války - zemřelo více než půl milionu lidí, což je o 100.000 více než v letech před pandemií. To, co je vidět na grafech, potvrzují hrobaři. Rodiny na pochování svých blízkých čekají dokonce až tři týdny, uvádí na svém webu televize TVN 24.

Čerstvé hroby, plné hřbitovy a přetížené pohřební služby - tak vypadá pandemie. Ohromnou měrou, a to i v osobním měřítku. "Vrací se pán, kterého si ještě pamatujeme. Pohřbil otce a o tři týdny později přichází pohřbít matku," říká Tytus Sworobowicz z pohřebnictví v Gdaňsku.

Čím více je v Polsku úmrtí, tím delší bývá čekání na pohřeb. "Termíny se prodloužily a nyní sahají ke dvěma týdnům," říká Zbigniew Baran z pohřebnictví v Krakově.

"Pohřebnictví si začínají zvykat. Zní to hloupě, ale musí si zvyknout, že úmrtí je rozhodně více, než bývalo v dřívějších letech," vysvětluje předseda pohřebnického sdružení Krzysztof Wolicki.

Před pandemií se v Polsku počet úmrtí každým rokem pohyboval okolo 400.000 - bylo tomu tak mimo jiné v letech 2017, 2018 a 2019. Změna přišla v roce 2020, kdy na jaře dorazila pandemie covidu-19. Ale opravdu dramatické údaje přinesl loňský rok, který už byl celý ve znamení pandemie.

"Během posledních deseti let u nás z roku na rok umíralo o jedno procento více lidí. V roce 2021 zemřelo o 28 procent více Poláků," říká analytik Lukasz Pietrzak.

Statistiky se shodují s čísly, která si pohřebnictví zaznamenávají pro vlastní potřebu. "Oproti roku 2019 vzrostl roční počet pohřbů o asi 30 procent," říká Tomasz Kloze z pohřebnictví v Pabianicích.

Způsobuje to, že pozůstalí prožívají těžké chvíle dvakrát. "Čekat tři týdny (na pohřeb), což není vzácné, je těžké," připouští Sworobowicz z gdaňského pohřebnictví.

Každý čtvrtý nebožtík onemocněl covidem-19, ukazující údaje z nejhorších týdnů loňského roku, kdy každý týden umíralo okolo 12.000 až 13.000 lidí, z toho dvě až tři tisícovky nakažených koronavirem.

"Od počátku pandemie máme více než 200.000 úmrtí navíc," objasňuje analytik Pietrzak. Proto k očkování vybízejí dokonce i pohřebnictví. "Očkujte se, protože na hřbitovech není místo," apeluje Zbigniew Baran z krakovského pohřebnictví Karawan.

Stalo se
Světové celebrity
Meghan Markle sdílela dosud nezveřejněnou scénu, která byla vystřižena z jejího seriálu na Netflixu.

Experti si podali vévodkyni Meghan: Chce napodobit Kate, ale dělá přesný opak

Rivalita mezi vévodkyní ze Sussexu a princeznou z Walesu je stále živá a aktivní, shodují se královští experti. Obě dámy zahájily vánoční sezónu ve velkém stylu. Meghan představila svůj vánoční speciál Meghan, With Love pro Netflix jen několik dní předtím, než Kate uspořádala svůj hvězdně obsazený koncert koled Together at Christmas ve Westminsterském opatství.

Světové celebrity
Sydney Sweeney

Sydney Sweeney se poprvé vyjádřila k drsné kritice

Herečka Sydney Sweeney se v exkluzivním rozhovoru pro magazín People vyjádřila ke své velmi diskutované reklamní kampani pro značku American Eagle. Podle jejích slov jí mnoho lidí „přiřadilo motivy a nálepky, které prostě nejsou pravdivé“. 

Světové celebrity
Quentin Tarantino

Quentin Tarantino se ostře pustil do hollywoodských herců

Legendární režisér Quentin Tarantino, tvůrce ikonických snímků jako Gauneři a Pulp Fiction, se rozpovídal o hercích v Hollywoodu, které nemá v oblibě. Jednoho z nich označil za „slabou omáčku“ a jeho výkon v oscarovém filmu nazval „obrovskou chybou“. Tarantino se svěřoval se svými názory scénáristovi a spisovateli Bretu Eastonovi Ellisovi při rozhovoru o svém žebříčku deseti nejlepších filmů 21. století.

Světové celebrity
Sydney Sweeney

Sydney Sweeney pobouřila veřejnost. Čelí obviněním z rasismu

Zdá se, že každý krok herečky Sydney Sweeney je pod drobnohledem veřejnosti, která se snaží zjistit, jaké jsou její politické názory. Tato intenzivní kontrola začala poté, co letos v létě Sweeney hrála v kontroverzní reklamě pro American Eagle. Někteří diváci si totiž reklamu vyložili jako propagaci eugeniky a nadvlády bílé rasy. Od té doby se její rozhovory pro média stávají virálními, jelikož se diváci pokouší číst mezi řádky, a dokonce i výběr jejího oblečení je zkoumán v naději, že odhalí důkazy o jejím vnitřním přesvědčení.