Omikron je podle studie násobně nakažlivější i mezi očkovanými

Covid-19, ilustrační fotografie.
Covid-19, ilustrační fotografie., foto: Pixabay
ČTK 3. ledna 2022 20:35
Sdílej:

Koronavirová varianta omikron dokáže obejít imunitu očkovaných 2,7krát až 3,7krát snadněji než předchozí převažující varianta delta. Ukazuje to dánská studie, o níž dnes informovala agentura Reuters. Podle ní zjištění částečně vysvětluje rychlejší šíření omikronu.

Od objevení silně zmutované varianty omikron loni v listopadu se vědci usilovně snaží zjistit, zda způsobuje méně závažný průběh nemoci covid-19 a proč se jeví nakažlivější než varianta delta. Virus může být snadněji přenosný z mnoha důvodů. Mezi nimi je doba, po kterou vydrží ve vzduchu, schopnost uchytit se na buňky či schopnost obejít imunitní systém organismu.

Vědci z Kodaňské univerzity, dánského statistického úřadu a sérologického institutu SSI v polovině prosince sledovali na 12.000 dánských domácností a zjistili, že mezi očkovanými Dány je omikron 2,7krát až 3,7krát nakažlivější než delta. Výzkum ukazuje, že vir se šíří rychleji hlavně z toho důvodu, že se dokáže lépe vyhnout imunitě získané očkováním. "Naše zjištění potvrzují, že rychlé šíření omikronu lze přičíst spíše schopnosti obejít imunitu, než jemu vlastní vyšší základní přenosnosti," uvedli vědci.

V Dánsku, které má přes 5,7 milionu obyvatel, má dokončené očkování 78 procent populace. Třetí posilující dávku dostalo 48 procent Dánů. Více než 80 procent Dánů přitom dostalo vakcínu od dvojice firem Pfizer/BioNTech. Studie rovněž potvrdila, že lidé s posilující dávkou virus oproti neočkovaným přenášejí s menší pravděpodobností, bez ohledu na variantu.

I když je omikron nakažlivější, zdá se, že způsobuje méně závažné onemocnění, řekla dnes místním médiím technická ředitelka SSI Tyra Groveová Krauseová. "Zatímco omikron je i tak schopen zatížit naše zdravotnictví, vše nasvědčuje tomu, že je mírnější než varianta delta," řekla vědkyně a dodala, že riziko hospitalizace s omikronem je poloviční oproti deltě. K podobným závěrům dospěly i jiné studie.

Z celkem 93 lidí, kteří byli v druhé polovině prosince v Dánsku hospitalizováni s covidem-19 způsobeným variantou omikron, méně než pět potřebovalo intenzivní péči. "To by nás mohlo vytáhnout z pandemie tak, že toto bude poslední koronavirová vlna," věří Groveová Krauseová.

Stalo se
Světové celebrity
Meghan Markle sdílela dosud nezveřejněnou scénu, která byla vystřižena z jejího seriálu na Netflixu.

Experti si podali vévodkyni Meghan: Chce napodobit Kate, ale dělá přesný opak

Rivalita mezi vévodkyní ze Sussexu a princeznou z Walesu je stále živá a aktivní, shodují se královští experti. Obě dámy zahájily vánoční sezónu ve velkém stylu. Meghan představila svůj vánoční speciál Meghan, With Love pro Netflix jen několik dní předtím, než Kate uspořádala svůj hvězdně obsazený koncert koled Together at Christmas ve Westminsterském opatství.

Světové celebrity
Sydney Sweeney

Sydney Sweeney se poprvé vyjádřila k drsné kritice

Herečka Sydney Sweeney se v exkluzivním rozhovoru pro magazín People vyjádřila ke své velmi diskutované reklamní kampani pro značku American Eagle. Podle jejích slov jí mnoho lidí „přiřadilo motivy a nálepky, které prostě nejsou pravdivé“. 

Světové celebrity
Quentin Tarantino

Quentin Tarantino se ostře pustil do hollywoodských herců

Legendární režisér Quentin Tarantino, tvůrce ikonických snímků jako Gauneři a Pulp Fiction, se rozpovídal o hercích v Hollywoodu, které nemá v oblibě. Jednoho z nich označil za „slabou omáčku“ a jeho výkon v oscarovém filmu nazval „obrovskou chybou“. Tarantino se svěřoval se svými názory scénáristovi a spisovateli Bretu Eastonovi Ellisovi při rozhovoru o svém žebříčku deseti nejlepších filmů 21. století.

Světové celebrity
Sydney Sweeney

Sydney Sweeney pobouřila veřejnost. Čelí obviněním z rasismu

Zdá se, že každý krok herečky Sydney Sweeney je pod drobnohledem veřejnosti, která se snaží zjistit, jaké jsou její politické názory. Tato intenzivní kontrola začala poté, co letos v létě Sweeney hrála v kontroverzní reklamě pro American Eagle. Někteří diváci si totiž reklamu vyložili jako propagaci eugeniky a nadvlády bílé rasy. Od té doby se její rozhovory pro média stávají virálními, jelikož se diváci pokouší číst mezi řádky, a dokonce i výběr jejího oblečení je zkoumán v naději, že odhalí důkazy o jejím vnitřním přesvědčení.