Politická reklama na internetu má být podle Jourové přísněji regulována

Věra Jourová
Věra Jourová, foto: European Union
ČTK 13. listopadu 2021 08:35
Sdílej:

Politická reklama na internetu má být podle Evropské komise v budoucnu silněji regulovaná. V rozhovoru s německým týdeníkem Welt am Sonntag to řekla místopředsedkyně Evropské komise odpovědná za justiční záležitosti Věra Jourová. Dodala, že za několik týdnů představí normu, která má vnést pořádek do světa politické volební reklamy.

"Dnes je digitální reklama pro politické účely nekontrolovanou soutěží špinavých a neprůhledných metod," řekla Jourová. "Pokusy ovlivňovat volby nebo volební proces se musí řídit přísnějšími pravidly, která zaručí i významnou transparentnost," zdůraznila Jourová.

Češka v exekutivním orgánu EU v té souvislosti poukázala na nový unijní průzkum Eurobarometer, podle něhož čtyři z deseti Evropanů uvedli, že u určitých internetových obsahů nevědí, zda jde o politickou volební reklamu, nebo nikoli. "To nemůžeme akceptovat. Občané musí vědět, proč dostávají volební reklamu, kdo za ni zaplatil a jaká data jsou používána k tomu, aby byla volební reklama adresována vybraným osobám," soudí Jourová. Podle ní právě to zajistí evropský zákon.

Konkrétně v něm má být mimo jiné stanoveno, že citlivá data, která si na sociálních mediálních platformách vyměňují přátelé, nebudou smět být využívána pro politické účely. "Mám tím na mysli informace o sexuální orientaci, náboženství nebo o politických názorech," vysvětlila Jourová. "Víme, že takové údaje jsou dnes využívány - nebo lépe řečeno zneužívány - k vyhledávání cílových skupin pro politickou reklamu," upozornila místopředsedkyně EK.

Podle Welt am Sonntag by se mohla unijní norma zaměřit zejména na firmy, které se zabývají analýzou dat a které na základě "lajků", tedy označení příspěvků kliknutím na "líbí se mi", objednávek zboží nebo osobních údajů na internetu sestavují psychologické profily (psychogramy) uživatelů, které následně využívají k cíleným politickým sdělením. Nejde podle Jourové jen o společnosti Meta, která provozuje Facebook či Instagram, a Google, ale také o Cambridge Analytica a další firmy.

Stalo se
České celebrity
Milan Peroutka

Milan Peroutka to konečně vysvětlil. Proč nebyl na rozloučení se Slováčkovou?

Uplynul ve čtvrtek měsíc od chvíle, co se v Praze uskutečnilo poslední rozloučení s Aničkou Slováčkovou, statečnou bojovnicí, která v pouhých 29 letech podlehla zákeřné rakovině. K jejím oporám z řad přátel patřil i Milan Peroutka. Známý zpěvák se teď rozhodl poskytnout odpověď na citlivou otázku. 

České celebrity
Dáda Patrasová

Proč je Patrasová u psychiatrů? O důvodech se nesmí mluvit

Dáda Patrasová to nemá jednoduché, protože se před měsícem musela vyrovnat se smrtí milované dcery Aničky. Ztráta blízkého člena rodiny se na ní podepsala natolik, že v uplynulých dnech skončila v péči odborníků. A rodina o tom nechce moc mluvit. 

Domácí
Nový papež Lev XIV. se poprvé ukázal světu.

Velké odhalení. Výborný zjistil, jaký je vztah Lva XIV. k České republice

I Česko mělo zastoupení na nedělní inaugurační mši papeže Lva XIV. Ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) na sociální síti X prozradil obsah rozhovoru s novou hlavou katolické církve. Papež podle jeho slov nezapomněl na to, jaký měl být jeho aktuální program, kdyby nezemřel jeho předchůdce.

Světové celebrity
Donald Trump

Trump jde po Springsteenovi. Je to prý vyschlý rocker bez talentu

Donald Trump už několikrát dokázal, že umí vrátit úder svým kritikům, a to i v případě, že jde o slavné osobnosti. Aktuálně se ostře opřel do legendárního rockera Bruce Springsteena, který vyjádřil obavy o USA na jednom z koncertů ve Velké Británii.