Protesty kvůli uzávěrám v Číně znepokojují zahraniční firmy

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Pixabay
ČTK 29. listopadu 2022 20:27
Sdílej:

Pro zahraniční společnosti, které působí v Číně, nemohly bezprecedentní víkendové protesty přijít v horší dobu, napsal dnes zpravodajský server BBC. V zemi se už tři roky s přestávkami táhnou protipandemické uzávěry a opatření, kvůli nimž se Čína stala pro zahraniční pracovníky nehostinnou. Zvláště problematický byl poslední rok, kdy zbytek světa protipandemická opatření uvolnil.

"Za dvanáct let svého působení v Číně jsem nikdy nezažil takovou míru sociálního a ekonomického rozvratu. Mimořádné občanské nepokoje, ke nimž v současné době dochází, vyvolala únava z přísné protipandemické politiky," řekl BBC šéf britské obchodní komory Steven Lynch. "Je to nejnižší úroveň nálady, jakou jsme kdy zažili, rozhodně to platí pro britské podniky," dodal.

Vedle nepokojů investory znepokojuje nárůst nakažených v Číně. V posledních dnech se jejich počet pohybuje kolem 40.000, což je pro zemi rekordní číslo. S ohledem na politiku nulové tolerance vůči covidu-19, kterou razí čínský prezident Si Ťin-pching, hrozí další narušení výroby, služeb i běžného chování spotřebitelů.

Zástupci čínské státní zdravotnické rady dnes na tiskové konferenci uvedli, že urychlí očkování starších a rizikových osob. Ohlásili také propagační kampaň, která má u seniorů zlomit pochybnosti ohledně očkování.

Stížnosti na oficiální protipandemickou politiku podle zástupců úřadu plynou spíše z jejího "nadmíru horlivého zavádění v praxi", než ze samotných opatření. Na otázku, zda protesty přimějí úřady k přehodnocení politiky, odpověděla mluvčí Národní zdravotní komise, že se politika "doladí" s ohledem na její společenský a ekonomický dopad.

Řada firem se chce na obrovském čínském trhu udržet, i když přísná protipandemická opatření komplikují mezinárodní provoz.

"Mnohým společnostem se i přes překážky daří velmi dobře. Podívejte se na Starbucks, Nike a Mercedes," konstatoval Frank Lavin, který dříve působil na americkém ministerstvu obchodu jako náměstek pro mezinárodní obchod. Zmíněné a další společnosti zde fungují na základě plánu, který s obdobnými komplikacemi počítá. Menší a střední zahraniční podniky, které takový plán nemají, se v Číně potýkají s problémy, dodal Lavin.

Růst Číny v druhou největší ekonomiku světa se do značné míry opíral o zahraniční investice a tyto firmy nyní chtějí sklidit odměnu, napsala BBC. Země je rostoucím trhem pro automobily, oblečení, luxusní zboží a elektroniku, neboť řadoví Číňané bohatnou. Čina je nadto obrovským výrobním centrem s relativně levnou pracovní silou a zavedenými dodavatelskými řetězci.

Témata:
Stalo se
Světové celebrity
Pierce Brosnan

Jak to Pierce Brosnan dělá? Konečně prozradil svoje tajemství

Oblíbený herec Pierce Brosnan má i v 72 letech stále skvělé vlasy a tvrdí, že za to vděčí irským genům a pivu Guinness. Na premiéře svého nového filmu, The Thursday Murder Club, se herec, který se narodil v irském hrabství Louth, svěřil s tímto vtipným postřehem pro server Page Six.

Světové celebrity
Kseniya Alexandrova

Zemřela finalistka Miss Universe, třicetiletá modelka Kseniya Alexandrova

Třicetiletá bývalá ruská královna krásy Kseniya Alexandrova zemřela v nemocnici na následky vážných poranění mozku. Zranění utrpěla při autonehodě na začátku července. Vůz, ve kterém cestovala na sedadle spolujezdce se svým manželem, se střetl s losem, který jim skočil do cesty.

Světové celebrity
Selena Gomez

Trefa do černého. Nový produkt Seleny Gomez je skoro vyprodaný

Fanoušci zpěvačky Seleny Gomezové, která se proslavila hitem „Come and get it“, by si měli pospíšit. Její značka Rare Beauty přišla se svou první vůní, a už nyní se její limitované sady rychle vyprodávají.

Světové celebrity
Princ Andrew

Expartnerka prince Andrewa se rozhodla konkurovat Gwyneth Paltrow

Bývalá partnerka prince Andrewa, herečka a fotografka Koo Stark, se plánuje stát wellness guru a konkurovat tak Gwyneth Paltrow. Požádala o registraci své značky u Úřadu pro duševní vlastnictví ve Spojeném království, pod kterou chce prodávat různé produkty a služby od krystaloterapie přes tarotové karty až po kosmetiku.