Řidiči za rok koupili přes šest milionů dálničních známek

Ilustrační fotografie.
Ilustrační fotografie., foto: Adam Mráček / INCORP images
ČTK 29. prosince 2021 13:28
Sdílej:

Téměř rok je nutné pro cesty po českých dálnicích kupovat elektronické dálniční známky. Řidiči jich od spuštění prodejů nakoupili přes šest milionů kusů za více než 5,43 miliardy korun. Největší zájem je o roční kupony, nejčastěji pak motoristé k nákupům využívají internetové stránky. Vyplývá to z informace správce systému známek společnosti Cendis.

Elektronické dálniční známky od letoška nahradily staré papírové kupony. Výnosy jsou zatím asi o 600 milionů korun vyšší než za celý loňský rok.

Motoristé za uplynulý rok koupili přes 2,92 milionu kusů ročních známek a 2,48 milionu kusů desetidenních kuponů. Nejmenší zájem byl o měsíční viněty, kterých se prodalo kolem 665.000 kusů. Nejoblíbenějším prodejním kanálem je internetový obchod na webu edalnice.cz. Jeho prostřednictvím si e-známku kupuje zhruba 83 procent motoristů. V dalších zhruba sedmi až osmi procentech případů využívají řidiči pro nákup známky pobočky České pošty a čerpací stanice EuroOil. Ve dvou procentech prodejů pak řidiči, a to zejména ze zahraničí, koupili známku ve 14 samoobslužných kioscích u hranic.

Nové elektronické známky letos nahradily papírové kupony. Jsou vázány na poznávací značky aut, není už tak nutné je lepit na přední sklo vozidla. Další z novinek, kterou elektronické známky oproti starým papírovým přinesly, je jejich klouzavá platnost. Řidiči si mohou nastavit platnost známky od přesně vybraného data na následujících 365 dní bez ohledu na kalendářní rok. Od poloviny dubna mohou řidiči také žádat o vrácení platby při chybném nákupu na neexistující poznávací značku vozidla. Ceny známek zůstaly proti loňsku stejné, roční stojí 1500 korun, 30denní 440 korun a desetidenní 310 korun.

Prodej nových elektronických známek byl spuštěn loni v prosinci, v první den jej však provázely problémy s výpadky systému. Zprovozněn byl ještě týž den odpoledne, výpadek systému však vyvolal vlnu kritiky politiků i odborníků. Od té doby systém funguje bez výraznějších problémů.

Témata:
Stalo se
Světové celebrity
Meghan Markle sdílela dosud nezveřejněnou scénu, která byla vystřižena z jejího seriálu na Netflixu.

Experti si podali vévodkyni Meghan: Chce napodobit Kate, ale dělá přesný opak

Rivalita mezi vévodkyní ze Sussexu a princeznou z Walesu je stále živá a aktivní, shodují se královští experti. Obě dámy zahájily vánoční sezónu ve velkém stylu. Meghan představila svůj vánoční speciál Meghan, With Love pro Netflix jen několik dní předtím, než Kate uspořádala svůj hvězdně obsazený koncert koled Together at Christmas ve Westminsterském opatství.

Světové celebrity
Sydney Sweeney

Sydney Sweeney se poprvé vyjádřila k drsné kritice

Herečka Sydney Sweeney se v exkluzivním rozhovoru pro magazín People vyjádřila ke své velmi diskutované reklamní kampani pro značku American Eagle. Podle jejích slov jí mnoho lidí „přiřadilo motivy a nálepky, které prostě nejsou pravdivé“. 

Světové celebrity
Quentin Tarantino

Quentin Tarantino se ostře pustil do hollywoodských herců

Legendární režisér Quentin Tarantino, tvůrce ikonických snímků jako Gauneři a Pulp Fiction, se rozpovídal o hercích v Hollywoodu, které nemá v oblibě. Jednoho z nich označil za „slabou omáčku“ a jeho výkon v oscarovém filmu nazval „obrovskou chybou“. Tarantino se svěřoval se svými názory scénáristovi a spisovateli Bretu Eastonovi Ellisovi při rozhovoru o svém žebříčku deseti nejlepších filmů 21. století.

Světové celebrity
Sydney Sweeney

Sydney Sweeney pobouřila veřejnost. Čelí obviněním z rasismu

Zdá se, že každý krok herečky Sydney Sweeney je pod drobnohledem veřejnosti, která se snaží zjistit, jaké jsou její politické názory. Tato intenzivní kontrola začala poté, co letos v létě Sweeney hrála v kontroverzní reklamě pro American Eagle. Někteří diváci si totiž reklamu vyložili jako propagaci eugeniky a nadvlády bílé rasy. Od té doby se její rozhovory pro média stávají virálními, jelikož se diváci pokouší číst mezi řádky, a dokonce i výběr jejího oblečení je zkoumán v naději, že odhalí důkazy o jejím vnitřním přesvědčení.