Rusko zakázalo další z nezávislých zpravodajských serverů

Rusko, ilustrační fotografie.
Rusko, ilustrační fotografie., foto: Pixabay
Marek Novotný 11. července 2024 15:45
Sdílej:

Server Moscow Times je v Rusku od středy oficiálně zakázaný. Od generální prokuratury obdržel značku „nežádoucí“. Toto označení způsobí kriminalizaci jakékoli spolupráce s tímto nezávislým serverem – ať už se týká tvorby obsahu nebo finančních příspěvků.

Moscow Times (MT) to oznámily v tiskové zprávě zaslané serveru EuroZprávy.cz. „Práce tohoto zdroje je zaměřena na diskreditaci rozhodnutí vedení Ruské federace v zahraniční i vnitřní politice,“ uvedl ve středu úřad Ruské generální prokuratury ve svém prohlášení.

Server označil za „nežádoucí“. Prokuratura obvinila deník „z publikací obsahujících nespolehlivé společensky významné informace, jejichž cílem je diskreditovat činnost vlády“ v souvislosti s válkou na Ukrajině.

Označení serveru coby „nežádoucí“ vede k tomu, že MT nesmí pracovat v Rusku a jakákoli spolupráce s ním je kriminalizována. „Trestem je až šest let vězení,“ podotýká MT ve zprávě.

Někteří Rusové už byli pokutováni za přeposílání webových odkazů a článků publikovaných některými tzv. nežádoucími organizacemi. „Odmítáme se nechat umlčet. Náš nový ‚nežádoucí‘ status v Rusku však znamená, že již nemůžeme žádat o dary od našeho ruského publika – musíme se spoléhat výhradně na finanční podporu našich anglicky mluvících čtenářů,“ shrnuje vedení MT.

Zakladatel serveru Derk Sauer má jasno v tom, jak k zákazu přistoupí. „Samozřejmě budeme pokračovat v naší práci jako obvykle: v nezávislé žurnalistice. To je v Putinově Rusku zločin,“ uvedl.

Deník Moscow Times byl založen roku 1992 „s cílem poskytovat anglicky mluvícím lidem nezávislé a kvalitní zpravodajství o zemi, která se nedávno vymanila ze Sovětského svazu“. „Tomuto poslání zůstáváme věrni již více než 30 let a v lednu 2022 jsme se rozšířili o ruskojazyčný servis,“ píší MT na svém webu.

Kromě tohoto serveru již jsou v Rusku zakázány také Meduza, Dožď, Novaja Gazeta Europe, The Insider, IStories, Proekt nebo Doxa. „Toto označení nám ještě více ztíží naši práci, vystaví reportéry a zpravodaje uvnitř Ruska riziku trestního stíhání a způsobí, že zdroje budou ještě více váhat, zda s námi mluvit. Odmítáme se tomuto tlaku podvolit. Odmítáme být umlčováni.“

Témata:
Stalo se
Světové celebrity
Meghan Markle sdílela dosud nezveřejněnou scénu, která byla vystřižena z jejího seriálu na Netflixu.

Experti si podali vévodkyni Meghan: Chce napodobit Kate, ale dělá přesný opak

Rivalita mezi vévodkyní ze Sussexu a princeznou z Walesu je stále živá a aktivní, shodují se královští experti. Obě dámy zahájily vánoční sezónu ve velkém stylu. Meghan představila svůj vánoční speciál Meghan, With Love pro Netflix jen několik dní předtím, než Kate uspořádala svůj hvězdně obsazený koncert koled Together at Christmas ve Westminsterském opatství.

Světové celebrity
Sydney Sweeney

Sydney Sweeney se poprvé vyjádřila k drsné kritice

Herečka Sydney Sweeney se v exkluzivním rozhovoru pro magazín People vyjádřila ke své velmi diskutované reklamní kampani pro značku American Eagle. Podle jejích slov jí mnoho lidí „přiřadilo motivy a nálepky, které prostě nejsou pravdivé“. 

Světové celebrity
Quentin Tarantino

Quentin Tarantino se ostře pustil do hollywoodských herců

Legendární režisér Quentin Tarantino, tvůrce ikonických snímků jako Gauneři a Pulp Fiction, se rozpovídal o hercích v Hollywoodu, které nemá v oblibě. Jednoho z nich označil za „slabou omáčku“ a jeho výkon v oscarovém filmu nazval „obrovskou chybou“. Tarantino se svěřoval se svými názory scénáristovi a spisovateli Bretu Eastonovi Ellisovi při rozhovoru o svém žebříčku deseti nejlepších filmů 21. století.

Světové celebrity
Sydney Sweeney

Sydney Sweeney pobouřila veřejnost. Čelí obviněním z rasismu

Zdá se, že každý krok herečky Sydney Sweeney je pod drobnohledem veřejnosti, která se snaží zjistit, jaké jsou její politické názory. Tato intenzivní kontrola začala poté, co letos v létě Sweeney hrála v kontroverzní reklamě pro American Eagle. Někteří diváci si totiž reklamu vyložili jako propagaci eugeniky a nadvlády bílé rasy. Od té doby se její rozhovory pro média stávají virálními, jelikož se diváci pokouší číst mezi řádky, a dokonce i výběr jejího oblečení je zkoumán v naději, že odhalí důkazy o jejím vnitřním přesvědčení.