Spolek navrhl, aby ČEZ opustil společný trh. Podle firmy to nejde

Energetika, ilustrační fotografie.
Energetika, ilustrační fotografie., foto: Pixabay
ČTK 3. listopadu 2021 13:06 | akt. 3. listopadu 2021 18:40
Sdílej:

Současnou situaci kolem růstu cen elektřiny nelze podle energetické skupiny ČEZ řešit odchodem ze společného evropského trhu s energiemi. Působení na společném trhu je vázáno smlouvami, řekl ČTK mluvčí ČEZ Ladislav Kříž. Navíc podle analytika společnosti ENA Jiřího Gavora pomáhá propojení energetických trhů ke stabilitě a bezpečnosti elektrické sítě v Česku.

Vystoupení ze společného trhu navrhuje Spolek pro dostavbu jaderné elektrárny Temelín v čele s lokální jihočeskou političkou Ivanou Kerlesovou, která dříve působila v hnutí Trikolóra a letos neúspěšně kandidovala do Sněmovny za hnutí Přísaha.

Kolem 900.000 odběratelů energetické skupiny Bohemia Energy, která v polovině října ukončila činnost, si nyní musí hledat nového dodavatele energií. Její klienti se tak dostali do režimu dodavatele poslední instance, což pro ně může znamenat i několikanásobný nárůst plateb za energie. Kerlesová dnes novinářům řekla, že stát by mohl snížit vysoké ceny elektřiny tím, že dá pokyn firmě ČEZ, aby se vyvázala z obchodování na německé burze. Česko má podle spolku dost vlastní dostupné elektřiny. "Cena silové elektřiny pro Českou republiku ale bohužel vzniká na energetické burze v německém Lipsku," prohlásila Kerlesová.

Mluvčí ČEZ Kříž však řekl, že tento postup je nereálný. "Přistoupili jsme ke všem dohodám při vstupu do Evropské unie a náš trh musí být součástí trhu EU. Tyhle záležitosti (navrhované spolkem) možné nejsou," uvedl.

Analytik společnosti ENA Jiří Gavor má stejný názor jako mluvčí ČEZ. "Fungujeme na propojeném evropském trhu a máme z toho užitek. Koneckonců je výhoda ve zvýšené bezpečnosti, je to větší systém, lépe drží stabilitu sítě, lépe odolává mimořádným výpadkům. Ale je to také propojený obchodní systém," řekl.

Spolek pro dostavbu jaderné elektrárny Temelín na svém webu mimo jiné uvádí, že je dobrovolným spolkem fyzických a právnických osob a jeho účelem je podpora urychlení rozhodnutí o dostavbě temelínské elektrárny a podpora rozvoje jaderné energetiky v České republice.

Témata:
Stalo se
Světové celebrity
Meghan Markle sdílela dosud nezveřejněnou scénu, která byla vystřižena z jejího seriálu na Netflixu.

Experti si podali vévodkyni Meghan: Chce napodobit Kate, ale dělá přesný opak

Rivalita mezi vévodkyní ze Sussexu a princeznou z Walesu je stále živá a aktivní, shodují se královští experti. Obě dámy zahájily vánoční sezónu ve velkém stylu. Meghan představila svůj vánoční speciál Meghan, With Love pro Netflix jen několik dní předtím, než Kate uspořádala svůj hvězdně obsazený koncert koled Together at Christmas ve Westminsterském opatství.

Světové celebrity
Sydney Sweeney

Sydney Sweeney se poprvé vyjádřila k drsné kritice

Herečka Sydney Sweeney se v exkluzivním rozhovoru pro magazín People vyjádřila ke své velmi diskutované reklamní kampani pro značku American Eagle. Podle jejích slov jí mnoho lidí „přiřadilo motivy a nálepky, které prostě nejsou pravdivé“. 

Světové celebrity
Quentin Tarantino

Quentin Tarantino se ostře pustil do hollywoodských herců

Legendární režisér Quentin Tarantino, tvůrce ikonických snímků jako Gauneři a Pulp Fiction, se rozpovídal o hercích v Hollywoodu, které nemá v oblibě. Jednoho z nich označil za „slabou omáčku“ a jeho výkon v oscarovém filmu nazval „obrovskou chybou“. Tarantino se svěřoval se svými názory scénáristovi a spisovateli Bretu Eastonovi Ellisovi při rozhovoru o svém žebříčku deseti nejlepších filmů 21. století.

Světové celebrity
Sydney Sweeney

Sydney Sweeney pobouřila veřejnost. Čelí obviněním z rasismu

Zdá se, že každý krok herečky Sydney Sweeney je pod drobnohledem veřejnosti, která se snaží zjistit, jaké jsou její politické názory. Tato intenzivní kontrola začala poté, co letos v létě Sweeney hrála v kontroverzní reklamě pro American Eagle. Někteří diváci si totiž reklamu vyložili jako propagaci eugeniky a nadvlády bílé rasy. Od té doby se její rozhovory pro média stávají virálními, jelikož se diváci pokouší číst mezi řádky, a dokonce i výběr jejího oblečení je zkoumán v naději, že odhalí důkazy o jejím vnitřním přesvědčení.