TI: Nejméně transparentní kampaň má ANO a komunisté

Hnutí ANO
Hnutí ANO, foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images
Pavel Dratva , ČTK 29. září 2021 11:12
Sdílej:

Nejtransparentnější kampaň podle protikorupční organizace Transparency International ČR (TI) má koalice Pirátů a Starostů a koalice Spolu, tedy ODS, KDU-ČSL a TOP 09. Nejhorší je v tomto ohledu Trikolora se Svobodnými a Soukromníky, před kterou se umístily ANO a KSČM, oznámila dnes TI.

Negativním fenoménem je podle ní zejména u nejsilnějšího vládního hnutí zneužívání veřejných funkcí pro politický marketing a obcházení limitu výdajů na volební kampaň.

"Do předvolební kampaně se masivně propisuje privatizace veřejného zájmu ze strany hnutí ANO," uvedl vedoucí monitorovacího týmu Transparency International Ondřej Cakl. Vládní činitelé za ANO v poslední době zvýšili své cesty do regionů, kde kandidují, a na otevírání různých staveb. "Nejde sice o nelegální taktiku, jde však o dvojnásob netransparentní politickou kampaň, která se vymyká parametrům zákona,“ podotkl Cakl.

Organizace hodnotila školním hodnocením transparentnost financování kampaní devíti stran, hnutí a koalic, které mají šanci dostat se do Sněmovny. Stanovila osm kritérií, od finančního plánování a průhlednosti výdajů přes přehlednost jejich vykazování a prevenci klientelismu až po přesvědčovací strategie a využití on-line sociálních sítí. Výsledná známka pro kandidující uskupení je průměrem dílčích hodnocení.

Piráti a Starostové dostali od TI známku 1,4, koalice Spolu známku 1,9. Následují Zelení, Přísaha, ČSSD a SPD se známkami od 2,8 do 3,8. ANo si vysloužilo čtyřku, KSČM známku 4,1 a Trikolora se Svobodnými a Soukromníky známku 4,5.

Špatné hodnocení dostaly kampaně, v nichž není jasný ani předběžný rozpočet s rámcovými částkami na různé typy propagace, zapojené PR agentury či taktika kampaně na sociálních sítích, uvedla Jana Stehnová z monitorovacího týmu TI. Pozitivní hodnocení měly koalice, které zveřejnily personální složení svých volebních týmů, přehled volebních akcí nebo seznam profilů na sociálních sítích, na nichž působí aktivně agitace v jejich prospěch.

Volby do Poslanecké sněmovny se uskuteční 8. a 9. října.

Stalo se
Světové celebrity
Selena Gomez

Trefa do černého. Nový produkt Seleny Gomez je skoro vyprodaný

Fanoušci zpěvačky Seleny Gomezové, která se proslavila hitem „Come and get it“, by si měli pospíšit. Její značka Rare Beauty přišla se svou první vůní, a už nyní se její limitované sady rychle vyprodávají.

Světové celebrity
Princ Andrew

Expartnerka prince Andrewa se rozhodla konkurovat Gwyneth Paltrow

Bývalá partnerka prince Andrewa, herečka a fotografka Koo Stark, se plánuje stát wellness guru a konkurovat tak Gwyneth Paltrow. Požádala o registraci své značky u Úřadu pro duševní vlastnictví ve Spojeném království, pod kterou chce prodávat různé produkty a služby od krystaloterapie přes tarotové karty až po kosmetiku.

Světové celebrity
Justin a Hailey Bieberovi

Drama u Bieberových: Hailey Justina špatně zvládá

Modelka a podnikatelka Hailey Bieber se na sociálních sítích svěřila s tím, že ji v posledních týdnech trápí zdravotní komplikace, které připisuje nadměrnému stresu. Dle jejích slov se u ní opět projevilo chronické kožní onemocnění – periorální dermatitida – a to v souvislosti s napjatou situací okolo finančních potíží jejího manžela Justina Biebera.

Světové celebrity
Cristiano Ronaldo

Cristiano Ronaldo se na internetu postaral o pořádný rozruch

Pět měsíců před oznámením svého zasnoubení s Georginou Rodriguez vyvolal fotbalista Cristiano Ronaldo rozruch komentářem o svatbě. Legendární hráč, kterému je 40 let, a jeho partnerka, o devět let mladší modelka, jsou zasnoubeni po téměř deseti letech vztahu a po narození dvou dětí.