Vědci poprvé odhalili mikroplasty v mateřském mléku, uvedl list The Guardian s odvoláním na novou studii. Její autory velmi znepokojily možné dopady na zdraví novorozenců. Kojenci jsou vůči chemickým znečišťovatelům obzvláště zranitelní, a je proto zapotřebí provést další výzkum. Kojení podle autorů výzkumu ale i nadále zůstává zdaleka nejlepším způsobem výživy malých dětí.
Vědci odebrali vzorky mateřského mléka 34 zdravým matkám týden po porodu v italském Římě. V 75 procentech z nich objevili mikroplasty. Zjištění považují za znepokojivé, i když neznají přesný dopad mikroplastů na člověka. V laboratoři ale už bylo prokázáno, že mohou poškozovat lidské buňky.
Odborníci už odhalili mikroplasty v placentách těhotných žen, v lidské krvi i v plicích. Tyto drobné částečky, které pocházejí z vláken oblečení, pneumatik, kosmetiky a mnoha dalších zdrojů, byly nalezeny po celé planetě, od vrcholu Mount Everestu až po nejhlubší oceány. Podle mnoha studií je lidé konzumují v potravinách i ve vodě a také je vdechují.
Vědci pozorovali, jak matky konzumují potraviny a nápoje v plastových obalech, jedí mořské plody a používají osobní hygienické potřeby obsahující plasty. Nezjistili však žádnou souvislost s přítomností mikroplastů v jejich mateřském mléce. To podle autorů studie naznačuje, že všudypřítomnost mikroplastů v životním prostředí "činí vystavení člověka nevyhnutelné".
Italský tým také identifikoval mikroplasty v lidských placentách v roce 2020. "Důkaz přítomnosti mikroplastů v mateřském mléce tak zvyšuje naše velké obavy o mimořádně zranitelnou populaci kojenců," uvedla doktorka Valentina Notarstefanová z Polytechnické univerzity ve středoitalské Anconě.
"Bude velmi důležité posoudit způsoby, jak snížit vystavení těmto kontaminujícím látkám během těhotenství a kojení," dodala. "Je však třeba zdůraznit, že výhody kojení jsou mnohem větší než nevýhody způsobené přítomností znečišťujících mikroplastů. Studie, jako je ta naše, nesmí omezit kojení dětí, ale naopak zvýšit povědomí veřejnosti a tlačit na politiky, aby prosazovali zákony, které znečištění snižují," řekla vědkyně.
Podle Notarstefanové by těhotné ženy mohly zkusit vyhýbat se "potravinám a nápojům baleným v plastu, kosmetice a zubním pastám obsahujícím mikroplasty a oblečení ze syntetických tkanin."
Jako na smilování se v Česku čeká na deštivé počasí, které by podle předpovědi mohlo dorazit po tomto tropickém víkendu. Meteorologové ale mírní očekávání. O trvalý déšť nepůjde, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).
Srpen je v plném proudu a k jeho slavným oslavencům patří i nejúspěšnější česká zpěvačka současnosti. Ewa Farna ve středu oslavila symbolických 33 let. Fanoušky při té příležitosti zaujala především nová vizáž popové hvězdy.
Jaromír Soukup už se měl po útoku z minulého týdne podrobit dvěma operacím. Mezitím pokračuje policejní vyšetřování napadení známého podnikatele. Případem se zabývají středočeští kriminalisté, kteří odhalili, jak s kauzou pokročili.
Českou filmařskou obec zasáhla velmi smutná zpráva, se kterou se musí vyrovnat především slavná sourozenecká dvojice. Ve věku 74 let zemřela režisérka a dramaturgyně Jana Hádková, maminka oblíbených herců Matěje a Kryštofa.
Je to letos čtyřicet let, co legendární britská kapela Queen odehrála poslední koncerty. Náš stát se tehdy ještě nacházel za železnou oponou, přesto mělo pár šťastlivců možnost vidět Freddieho Mercuryho a ostatní hudebníky. Kdo takové štěstí neměl, může si vše vynahradit už dnes.
Rodina na prvních krocích pěvecké kariéry Charlotte Gottové rozhodně nešetří. Nejnovějším důkazem je klip, kterého se fanoušci dočkali před několika dny. Natáčení probíhalo i ve slavném podniku, takže se dá předpokládat, že nemohlo jít o úplně levnou záležitost.
Až 37 stupňů bude během víkendu, kdy se očekává další tropická epizoda. Výstrahu před vysokými teplotami v pátek vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Meteorologové nadále upozorňují i na nebezpečí požárů na většině území.
Manželský spor Vémolových opět graduje a v hlavní roli je auto. Karlos Vémola nechal odtáhnout vozidlo, které používala jeho slovenská manželka. Není proto překvapením, že Lela se opět rozhodla důrazně ozvat.
Americký prezident Donald Trump přiznal neobvyklé manévry během červencového návratu ze summitu NATO v Turecku. Zapříčinily je obavy o bezpečnost šéfa Bílého domu. Kritici nicméně poukazují na to, že desítky jiných lidí byly potenciálně v ohrožení.
Bývalý český prezident Miloš Zeman během pravidelného letního pobytu na chalupě na Vysočině opět nasedl do člunu. Plavbu absolvoval, přestože podmínky nebyly zrovna ideální. Lidé z ochranné služby museli být nablízku a pomáhat.
Britský televizní moderátor a hvězda pořadu Clarkson's Farm Jeremy Clarkson opět vyvolal rozruch na sociální síti X svým tradičním příspěvkem k výsledkům závěrečných zkoušek A-Level. Clarkson publikuje podobný vzkaz každoročně již od roku 2014 v den, kdy studenti v Anglii, Walesu a Severním Irsku obdrží své studijní výsledky. Dvanáctým rokem v řadě se tak snažil ukázat, že špatné známky nemusí znamenat překážku pro budoucí životní úspěch.
Americká zpěvačka Ariana Grande oficiálně potvrdila obnovení milostného vztahu s tanečníkem a fotografem Rickym Alvarezem. Dvojice spolu randila již v letech 2015 až 2016, než se jejich cesty na dlouhou dobu rozdělily. O možném návratu se v kuloárech spekulovalo delší dobu a zpěvačka tyto dohady potvrdila zveřejněním společných fotografií na sociální síti Instagram.