Ženy letos na Black Friday utratí 3500 korun, muži 4000 korun. Pozor na podvody
Už za necelých čtrnáct dní, 26. listopadu, nastane letošní Black Friday. Den plný slev, importovaný z USA, se v Česku uchytil v necelém posledním desetiletí zejména v oblasti internetového nakupování. Letos však nebude, jak tomu bývalo, tolik ve znamení zlevněné elektroniky, jako spíše zlevněného oblečení či kosmetiky. Elektronika totiž v některých případech dokonce i zdraží. Důvodem je především světová čipová krize.
Black Friday s menším počtem slev na elektroniku či bílou techniku ale nebude Čechům zase tolik vadit. Řada z nich si spotřebiče nakupovala už loni, během pandemických uzávěr. Ani Česku se loni nevyhnul třeba růst sháňky po herních konzolích, které lidem pomáhaly krátit čas během lockdownů. Prudký loňský nárůst poptávky po playstationech a dalších konzolích je jedním z důvodů současné čipové krize. Informuje server newsbox.cz Lukáš Kovanda, člen Národní ekonomické rady vlády (NERV).
Lze tedy říct, že elektronikou jsou nyní Češi poměrně dobře vybaveni, takže i vzhledem k nepříliš výrazným slevám se jejich zájem během letošního Black Friday přesune jinam. Hlavně k oblečení či kosmetice.
Slevové akce během Black Friday hodlají k výhodnému internetovému nakupování – zejména právě oblečení či kosmetiky – využít více než dvě třetiny Čechů, vyplývá z průzkumu společnosti Proficio. To je historicky rekordní číslo. Celkově ale budou slevy slabší než jindy. Nejen v oblasti elektroniky, ale obecně, tedy i v segmentu oblečení či kosmetiky.
Rapidní inflace – která v době letošního Black Friday už bude přesahovat šestiprocentní úroveň – letos slevové šílenství poněkud utlumí. Prodejcům zboží rostou náklady, včetně těch přepravních nebo nákladů na pracovní sílu či energie, takže si nemohou dovolit jít s cenami tolik dolů jako v minulých letech.
Black Friday byl do Česka importován ze Spojených států, do širšího povědomí se dostal po roce 2013, v souvislosti s rozvojem online nakupování. Pro zákazníky je lákavou možností, jak využít slev a zároveň se vyhnout narvaným obchodním centrům a souvisejícím frontám u pokladny.
Nákupy během „Černého pátku“ – jak v e-shopech, tak z menší části také už i v kamenných obchodech – podniká v průměru posledních let zhruba 60 procent Čechů, obvykle si koupí tří produkty. Ženy letos utratí v průměru 3500 korun, muži 4000 korun. Muži běžně nakupují hlavně elektroniku (což se tedy letos výjimečně změní), ženy oblečení a obuv. Obecně populární je také nákup kosmetiky, dětského zboží a domácích spotřebičů.
Tak jako v minulých letech i letos ovšem musí být lidé během „Černého pátku“ obzvláště na pozoru. Prodejci totiž s oblibou klamou zákazníky přemrštěnými či falešnými slevami, až v desítkách procent případů. Obchodníci například těsně před slevovým obdobím, třeba před začátkem „Black Weeku“, tedy celého týdne slev, jen vrcholí „Černým pátkem“, ceny výrazně nadsadí. Opticky pak sleva vypadá mnohem větší. Prodejci také uplatňují trik nabízení „speciálních sad“, přičemž v balení, ve kterém zákazník zboží dostane, chybí část obvyklého vybavení a příslušenství (k mobilu tak třeba nedostane propojovací kabely, sluchátka nebo baterie).
Pokud se zákazník nechce stát obětí triku, měl by využívat internetových srovnávačů cen, případně na webových stránkách České obchodní inspekce ověřovat, zda ten či onen e-shop není rizikový.
Podle analýzy nákupního rádce Heureka.cz vždy neplatí, že by bylo v listopadu zboží levnější než v jiných měsících roku. Někteří prodejci i po padesátiprocentní slevě nabízejí zboží za cenu, za kterou se dá sehnat i u ostatních prodejců, a to třeba i bez slevové akce.
Triky se slevou jsou zákonem zakázány. Za porušení zákona o ochraně spotřebitele může Česká obchodní inspekce uložit pokutu až do výše pěti milionů korun.
Nákupního šílenství se letos snaží zneužít podvodníci, ba přímo zločinci. Třeba přes komunikační aplikaci WhatsApp nebo sociální síť Facebook se k českým uživatelům v minulých letech šířily podvodné zprávy vydávající se za poukazové akce Teska, Penny nebo Lidlu. Od lidí lákaly osobní údaje, mobilní platby i přístup k bankovnímu účtu.
Black Friday následuje každoročně po Dni díkuvzdání v USA, který připadá na čtvrtý čtvrtek v listopadu. Od počátku 30. let minulého století jde v USA o začátek vánoční nákupní sezóny. Kamenné obchody tam od té doby každoročně otevírají velmi brzy a mají otevřeno i ve večerních hodinách.
Od poloviny nultých let jde v USA kvůli nástupu e-shopů o nejrušnější obchodní den v roce. Jeho význam však v posledních letech klesá, neboť prodejci zahajují vánoční sezónu nově už dříve. Letos jeho význam dále umenší pandemické situace a světová čipová krize. Časově omezené akční slevy či zvýhodněné nabídky už nejsou záležitostí jediného dne, ale prodejci je rozkládají o do celých týdnů (viz „Black Week“), či dokonce měsíců, listopadu i prosince.
Původ názvu se datuje do počátku 60. let ve Filadelfii, kdy tamní ulice byly pod náporem aut i nakupujících rušné, až černaly. Existuje ale i alternativní vysvětlení: prodejci se dostávají z červených do černých čísel, tedy ze ztráty do zisku.
Čínské firmy přišly na způsob, jak neplatit Trumpova cla
20.11.2024 09:59 Nová cla nastávajícího prezidenta USA Donalda Trumpa jsou na obzoru, ale některé čínské společnosti…
Ministerstvo chce, aby Google prodal Chrome, v plánu je mu sebrat i Android
19.11.2024 17:22 Google čelí dalšímu zásahu ze strany amerického ministerstva spravedlnosti (DOJ), které údajně…
Česká ekonomika meziročně stoupla o 1,3 procenta, vyplývá z odhadů
30.10.2024 10:21 Hrubý domácí produkt Česka stoupl ve třetím čtvrtletí meziročně o 1,3 procenta a mezičtvrtletně o…