Ve světě, kde se stále více hledají ekologičtější alternativy k tradičnímu létání, se vzducholodě znovu dostávají do popředí. Tato nostalgická technologie, kterou mnozí spojují s počátky 20. století, se díky moderním technologiím a tlaku na snižování emisí uhlíku vrací na scénu jako možná odpověď na výzvy současného letectví.
Vzducholodě, obvykle ve tvaru doutníku, jsou poháněné velkým balónem naplněným lehkým plynem, jako je helium, a připojenou gondolou pro cestující, posádku nebo náklad. Ve své době byly oblíbeným prostředkem dopravy, dokud je ve 30. letech minulého století nenahradila rychlejší a bezpečnější letadla. Katastrofa německé vzducholodě Hindenburg v roce 1937 pak na dlouhou dobu utlumila zájem o tento typ dopravy.
Moderní vzducholodě se však výrazně liší, uvedl server BBC. Použití nehořlavého helia, nových lehkých materiálů a přísných leteckých standardů eliminuje mnoho rizik spojených s jejich předchůdci. Současné vzducholodě, jako například LTA Pathfinder 1, využívají elektrické motory a jsou navrženy tak, aby měly minimální uhlíkovou stopu.
Vzducholodě sice nejsou schopny konkurovat rychlosti proudových letadel, jejich přínos spočívá v jiných oblastech. Díky nízké spotřebě energie a možnosti pohonu elektrickými motory mohou vzducholodě dosáhnout nulových emisí.
Vzducholodě nepotřebují přistávací dráhy, což jim umožňuje startovat a přistávat na téměř jakékoli rovině. Tato vlastnost je obzvláště užitečná v případě přírodních katastrof, kde mohou dopravit zásoby i do oblastí s poškozenou infrastrukturou.
Nižší letová výška a nehermetizované kabiny nabízejí cestujícím jedinečný zážitek z letu, při kterém mohou například otevřít okno a vychutnat si výhled.
Společnosti jako Hybrid Air Vehicles (HAV) ve Velké Británii nebo Flying Whales ve Francii vyvíjejí vzducholodě pro konkrétní účely. Například HAV plánuje nasazení hybridních vzducholodí Airlander 10, které kombinují helium a elektrické motory. Tyto stroje mohou přepravovat až 90 cestujících s emisemi CO₂ o 90 % nižšími než u běžných letadel.
HAV navíc uzavřela dohodu se španělskou leteckou společností Air Nostrum, která chce od roku 2028 využívat vzducholodě k propojení španělských ostrovů s pevninou. Podobné projekty mohou zpřístupnit odlehlé oblasti, kde by výstavba letišť byla příliš nákladná.
I přes své výhody vzducholodě nenahradí běžné letectví. Jejich maximální rychlost kolem 130 km/h z nich činí spíše prostředek pro pomalejší, zážitkové cestování, než pro masovou přepravu.
„Hlavní výhodou letectví je rychlost,“ říká letecký analytik Thomas Thessen. „Vzducholodě mohou hrát roli v určitých nikařských segmentech, například jako luxusní prostředek pro pomalé cestování.“
Počasí bude příští týden nezvykle teplé. Podle ČHMÚ.cz se denní maxima budou pohybovat až k 11 stupňům.
Patricie Pagáčová samozřejmě sleduje lidi kolem sebe, takže si všímá toho, jak se chovají. I proto jí zřejmě nedělá problém pojmenovat, co se jí na dnešní společnosti nelíbí. Souvisí to s moderními technologiemi.
Princ William s vévodkyní Kate se ukázali jako přísní rodiče. Své děti sice vedou k samostatnosti, určité chování jim ale tolerovat nebudou.
Na slavnostní premiéře nové české pohádky Zlatovláska se do centra pozornosti dostal především mladý herec Tomáš Weber, který si zahrál hlavní roli Jiříka. Tento pětadvacetiletý talent, pro nějž byla role Jiříka jednou z prvních velkých příležitostí na filmovém plátně, se v rozhovoru pro Expres podělil o své dojmy z natáčení, výzvy, které musel překonat, i o své herecké ambice do budoucna.
Polský premiér Donald Tusk ve středu obvinil Rusko z plánování rozsáhlé teroristické kampaně zaměřené na letadla po celém světě. Na schůzce s ukrajinským prezidentem Volodymyrem Zelenským Tusk prohlásil: „Mohu potvrdit, že Rusko plánovalo činy leteckého teroru, nejen proti Polsku, ale proti aeroliniím na celém světě.“ Uvedl to server Politico.
Princ Harry vyjádřil přesvědčení, že život ve Spojených státech je tím, co by si pro něj jeho matka, princezna Diana, přála. V rozhovoru na konferenci New York Times Dealbook Summit uvedl, že život v Kalifornii s manželkou Meghan Markleovou a jejich dětmi považuje za ideální prostředí pro rodinný život.
Princ William (42) poprvé po dlouhé době zmínil svého bratra Harryho (40) v rámci svého nového dokumentu Prince William: We Can End Homelessness, který se věnuje problematice bezdomovectví.
Britský moderátor a novinář Jeremy Clarkson (64), známý především díky pořadu Top Gear, se o víkendu podělil o své zdravotní problémy, které ho přivedly až na operační sál kvůli vážné srdeční komplikaci.
V roce 2024 byl na území České republiky zaznamenán nadnormální úhrn srážek. Podle předběžných údajů činí průměrný roční úhrn srážek 777 mm, což představuje 114 % průměru pro období 1991–2020.
Hospicová sestra Julie McFaddenová, která se dlouhodobě věnuje péči o umírající pacienty, sdílí své poznatky a zkušenosti, aby zmírnila obavy spojené s umíráním. Podle ní existuje několik běžných fyzických a psychických příznaků, které naznačují blížící se konec života. Ve svých videích na platformách, jako je YouTube, Julie odhaluje podrobnosti o těchto projevech, aby pomohla rodinám pochopit proces umírání a vyrovnat se s ním.
Marek Eben z televizních obrazovek působí jako osobnost, která umí spojovat. Byl by tedy ideálním materiálem na prezidenta. Česko ale momentálně jednoho má a ještě nějaký čas mít nebude. Eben navíc už před lety prozradil, zda by stál o pozici hlavy státu.
Vítězka reality show Bachelor Sabina Pšádová, která nedávno poskytla upřímný rozhovor v talk show Superchat, otevřeně promluvila o svém boji s psychickými problémy, úzkostmi a nízkým sebevědomím. Přestože dnes působí jako sebevědomá modelka a inspirativní osobnost, její cesta nebyla jednoduchá.