Babiš by měl vysvětlit, kde vzal 15 milionů eur, míní novináři

Premiér Andrej Babiš (ANO) by měl podle novinářů z webu Investigace.cz vysvětlit, kde vzal 15 milionů eur (tehdy 381 milionů korun) z kauzy Pandora Papers a proč podnikl kroky k nedohledání původu těchto peněz. Server také odmítl premiérovo tvrzení, že zveřejnění informací je snahou o ovlivnění českých sněmovních voleb.

Andrej Babiš

Web upozornil, že na datu zveřejnění se muselo shodnout přes 600 novinářů z celého světa, kteří na projektu Pandora Papers pracovali.

Web uvedl, že Babiš si v roce 2009 nechal pomocí francouzské a panamské právní kanceláře anonymně a diskrétně založit firmy s nastrčenými řediteli. Tuto strukturu údajně využil k tomu, aby z jedné své společnosti do druhé přesunul zmíněných 15 milionů eur. Poskytl tak sám sobě půjčku, kterou využil k nákupu 16 luxusních francouzských nemovitostí, tvrdí novináři, podle nichž by mohlo jít o praní špinavých peněz.

"Důkazy, že byl spáchán zločin, nemáme. Dokonce ani netvrdíme, že byl zločin spáchán. Jen předkládáme, analyzujeme a dáváme do kontextu čistá data. Interpretaci dokumentů jsme nechali na expertech a v konečném důsledku i na čtenářích," uvedl server.

"Nicméně máme za to, že celé schéma vyvolává řadu otázek i podezření. Andrej Babiš by proto měl vysvětlit, kde vzal oněch 15 milionů eur neboli 381 milionů korun. A proč si objednal založení tak složitého finančního schématu, které původ těchto peněz dělá nedohledatelným," napsal web.

Babiš trvá na tom, že neudělal nic nezákonného ani špatného. Poukázal mimo jiné na to, že jde o případ starý 12 let, tedy z doby, než vstoupil do politiky. "Je to před každými volbami stejné, vytáhnou něco z dávné minulosti, aby se pak ukázalo, že se nic nestalo," prohlásil.

Podle serveru však není pravděpodobné, že by zmíněné peníze byly legitimně Babišovy. "Andrej Babiš sice hotovost v dostačující výši fakticky vlastnil, nicméně sám tvrdí, že příjmy z těchto let použil na nákup korunových dluhopisů Agrofertu v roce 2013 v celkové výší 1,25 miliardy korun," podotkli novináři. "Proti původu oněch 15 milionů eur z tehdejších Babišových příjmů mluví i fakt, že hovoříme o příjmech buď již zdaněných, nebo od daně osvobozených, a tudíž je nebylo potřeba přeposílat složitým schématem," upozornili.

Web má za to, že příslušné dokumenty by mohly mít už od roku 2016 české orgány, které mají vyšetřovat podezřelé transakce - konkrétně Finančně analytický úřad (FAÚ). "V červenci 2016 totiž Finančně zpravodajská agentura (FIA) z Britských Panenských ostrovů dostala hlášení o podezřelé aktivitě, a to od právní kanceláře Alcogal. Ta finanční agenturu informovala o tom, že jejich klient Andrej Babiš, kterému spravují firmy, je stíhán za dotační podvod. Podle mezinárodních pravidel o spolupráci mezi finančními jednotkami by toto hlášení mělo následně putovat do českého FAÚ," konstatoval server.

"Jestli se tak stalo, se nám nepodařilo ověřit. Na základě výroční zprávy karibské FIA za rok 2016 ovšem víme, že výměna informací s českým FAÚ proběhla v tomto roce osmkrát," doplnil web. FAÚ spadá pod ministerstvo financí, které Babiš řídil do května 2017, kdy jej nahradil Ivan Pilný (ANO) a následně Alena Schillerová (za ANO).

Server také uvedl, že neví, zda peníze mohly být spojené s projektem Čapího hnízda, či nemohly. "V roce 2008 ručí společnost Agrofert za půjčku 375 milionů korun, kterou si bere společnost Čapí hnízdo od banky. Zároveň jsou v této době akcie Čapího hnízda anonymní, není proto jasné, kdo byl jejich držitelem. Pokud by se jednalo o těchto 375 milionů a Andrej Babiš by je použil k nákupu nemovitostí ve Francii přes popsané schéma, pak by musel být v té době osobou ovládající firmu Čapí hnízdo, což popírá," připomněla Investigace.cz.

Premiér čelí v kauze evropských dotací pro Farmu Čapí hnízdo návrhu na obžalobu z dotačního podvodu.

Server také popřel, že by se záměrně "strefoval" do premiéra Babiše. "Investigace.cz je médium, které informuje především o organizovaném zločinu, korupci a praní peněz. Naším hlavním cílem nejsou politici a jejich politika. Andrej Babiš nás jako předseda vlády primárně nezajímá. Jeho jméno se ale objevilo v mezinárodním novinářském projektu Pandora Papers, proto jsme tuto kauzu ve spolupráci s dalšími médii, jako Süddeutsche Zeitung, Le Monde, německá televize NDR a ARD, britská BBC nebo americký deník Washington Post, zpracovali," uvedl server.

Poslaneckou sněmovnu nejspíš povede Pekarová Adamová

19.10.2021 20:23 Aktualizováno Kandidátkou koalic Spolu a Pirátů se Starosty a nezávislými (STAN) na post předsedkyně nové…

Místopředsedy poslaneckého klubu hnutí ANO budou i Brabec a Havlíček

19.10.2021 20:16 Místopředsedy poslaneckého klubu hnutí ANO byli na jeho dnešním zasedání zvoleni vicepremiér Karel…

Babiš a vláda by už neměli činit klíčová rozhodnutí, míní Fiala

19.10.2021 19:55 Dosluhující vláda Andreje Babiše (ANO) by už neměla dělat klíčová rozhodnutí s vlivem na rozpočet,…

Vondráček nebude za ANO jednat o složení sněmovních orgánů

19.10.2021 19:52 Aktualizováno Ve vyjednávacím týmu hnutí ANO, který bude řešit složení orgánů nové Poslanecké sněmovny s…

Plaga odmítá Vojtěchův návrh s nošením roušek při školní výuce

19.10.2021 19:30 Ministr školství Robert Plaga (za ANO) zásadně odmítá návrh ministerstva zdravotnictví na nošení…

Dění kolem Zemana komplikuje předání moci, píší média v zahraničí

19.10.2021 19:11 Dění kolem hospitalizace českého prezidenta Miloše Zemana se i dnes věnují některá zahraniční média…

Velká Británie ohlásila nejvíce úmrtí souvisejících s covidem od března

19.10.2021 18:38 Británie dnes ohlásila 223 nových úmrtí pacientů, kteří se nakazili koronavirem. Jde o nejhorší…

Vojtěch přišel s novými opatřeními. V práci respirátory, v restauracích…

19.10.2021 17:47 Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) ve středu vládě navrhne, aby personál restaurací musel…

Mynář neodstoupí a Babišem se odvolat nenechá. Podle právníka ale nemá na…

19.10.2021 17:41 Aktualizováno Vedoucí prezidentské kanceláře Vratislav Mynář neodstoupí. V dnešním prohlášení uvedl, že…

Tempel má být ihned propuštěn, rozhodl ÚS

19.10.2021 17:07 Aktualizováno Ústavní soud (ÚS) dnes vyhověl stížnosti Roberta Tempela, který po zrušení doživotí za dvojnásobnou…

Související:

Nejnovější

reklama