Školy nejsou centrem covidové nákazy, tvrdí Británie

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Pixabay
Pavel Dratva , ČTK 2. září 2021 18:58
Sdílej:

Se začátkem školního roku se rodiče v Británii obávají o zdraví svých dětí. Školy ale nejsou centrem koronavirové nákazy, uvedla dnes Yvonne Doyleová z britské vládní zdravotní agentury Public Health England (PHE). Upozornila i na to, že ve vzdělávacích zařízeních nadále platí opatření, která mají šíření koronaviru zabránit, napsal zpravodajský web BBC.

"Chápeme - a já tomu plně rozumím - že rodiče mohou být nervózní, ale znovu zdůrazňuji, že školy nejsou hnacími mechanismy ani středisky infekce," uvedla Doyleová. Šíření nákazy mezi žáky a studenty mají omezit například doporučení ohledně větrání, pravidelná dezinfekce či testování. Anglie a Wales zároveň oproti minulému školnímu roku zrušily nutnost vyučovat po skupinách a nosit roušky v učebnách. Severní Irsko také přestalo vyžadovat, aby studenti dodržovali rozestupy.

S tím, jak dospělí mohou chodit do hospod, na koncerty či do divadla, mají děti právo na "mnohem víc normální" výuku, uvedl dnes britský ministr školství Gavin Williamson. Podle něj je nutné udržovat "rozumnou rovnováhu", do které patří i masové testování žáků.

Děti v Anglii, Severním Irsku a Walesu se do škol vrátily na začátku září, ve Skotsku už v polovině srpna. Podle některých právě návrat žáků do tříd stojí za zvýšenými denními přírůstky nakažených ve Skotsku. To minulý týden zaznamenalo denní maxima infekcí.

S rychlým postupem vakcinace dospělé populace v Británii budou školy pravděpodobně "velkou částí problému", uvádí vládní poradce a odborník na zdraví dětí Calum Semple. Expert se však domnívá, že by školy měly zůstat otevřené "téměř za každou cenu", protože škody způsobené nedostatkem vzdělávání mohou být celoživotní. Zatímco podle něj není pravděpodobné, že by studenti trpěli vážnějšími projevy onemocnění covid-19, mohou přenášet nákazu na ostatní.

Článek zveřejněný Královskou společností uvádí, že znovuotevření škol, zejména u starších žáků, souvisí se zvýšeným rizikem přenosu nemoci mezi dětmi i v rámci širší komunity. Míra nárůstu infekcí však závisí na kontrolních opatřeních v učebnách i dodržení masového testování.

Stalo se