Americký prezident Joe Biden se nevídaně ostře pustil do Číny, resp. její ekonomiky. Při včerejší sponzorské večeři v Utahu se však dopustil rovněž řady nepřesností, často i podstatných, které koriguje agentura Bloomberg.
Bidenova slova určitě nepotěší Peking, ne zrovna snadno se čtou ale také třeba v centrále Volkswagenu a obecněji v Berlíně nebo v pařížském Elysejském paláci. Velké německé firmy, třeba právě automobilky typu Volkswagenu, totiž údajnou „tikající časovanou bombu“ ke svému dalšímu rozvoji stále naléhavěji potřebují. Francouzský ministr financí zase nedávno v Pekingu přesvědčoval čínské firmy, ať v Evropě více investují. Evropa zkrátka ve vztahu k Číně chce našlapovat mnohem opatrněji; jenže třeba právě Berlín je pod tlakem USA, aby také i on vůči Pekingu volil mnohem více konfrontační postoj.
Biden při uvedené večeři promlouval o vedení čínské komunistické strany jako o „lumpech“. Čínská ekonomika podle něj dříve rostla tempem osmi procent, jen aby růst udržela, nyní však přidává ročně jen dvě procenta. Což ovšem není pravda, neboť v prvním letošním pololetí čínské hospodářství expandovalo o 5,5 procenta (byť, pravda, se jedná o pomalejší než předpokládaný vzestup). V celém letošním roce by pak měla růst tempem 5,2 procenta, vyplývá z odhadů mezinárodních expertů oslovených agenturou Bloomberg. Podle jiného šetření téže agentury hospodářství Spojených států – pro srovnání – letos přidá 1,6 procenta.
Americký prezident také v projevu uvedl, že v Číně je více lidí důchodového věku než práceschopného obyvatelstva. Přitom ale největší asijská ekonomika disponuje 876 miliony lidí práceschopného věku, kdežto jen 280 lidí starších 60 let. Biden se tedy spletl minimálně v řádu stovek milionů lidí.
Pokud Čína vykazuje nějaký palčivý problém, tak se týká spíše mladých, mezi nimiž panuje rekordně vysoká, více než dvacetiprocentní míra nezaměstnanosti. Celkovou nezaměstnanost má ale například eurozóna stále vyšší než Čína – 6,4 procenta versus 5,2 procenta.
Americký prezident si však i tak přisadil. „…takže Čína má své problémy. A to není dobře, neboť když mají lumpové problémy dělají pěkné lumpárny.“
Taková slova představují dosud nejpřímější kritiku úhlavního geopolitického a ekonomického rivala Spojených států. Znesnadní alespoň částečné rozptýlení konfrontačního dusna, v němž je nyní vztah Washingtonu a Pekingu ponořen.
Washington se navíc ve svém postoji k Číně stále zřetelněji rozchází s postojem stěžejných evropských ekonomik. Zejména Francie a Německo jsou k Číně mnohem méně konfrontační, vlastně daleko vstřícnější.
Už byla řeč o tom, že francouzský ministr financí Bruno Le Maire koncem července v Pekingu přesvědčoval čínské firmy, ať více investují v Evropě. Zřejmě si tedy nemyslí, že Čína představuje „časovanou bombu“.
Už vůbec tak nemíní třeba vedení Volkswagenu, matky tuzemské Škody. Německá automobilka se minulý měsíc rozhodla nasypat 700 milionů dolarů, v přepočtu zhruba patnáct miliard korun, do mladičkého čínského výrobce elektromobilů Xpeng, založeném teprve roku 2014. Získává tím bezmála pětiprocentní podíl a pozorovatelské křeslo v představenstvu Xpengu.
Jedná se o do značné míry nouzový, ba zoufalý krok německého kolosu, jenž dokládá, jak moc mu – a celému evropskému autoprůmyslu – ujíždí vlak čínské elektromobility. O to paradoxnější celá situace je, že právě EU – a nikoli USA či Čína – nejvíce tlačí na přechod na zelené technologie. Čína je naopak suverénně největším emitentem skleníkových plynů, jichž globálně vypouští zhruba třetinu (zatímco EU zhruba osm procent).
Volkswagen spolu s Xpengem plánují dva společné modely elektromobilů, určené pro čínský trh. Německá automobilka však příliš nemá na výběr. V Číně, tedy na svém nejdůležitějším trhu, rychle přichází o tržní podíl. Navrch totiž získává konkurence, zejména americká Tesla a také čínský šampion elektromobility, BYD.
Audi, další divize Volkswagenu, přitom rovněž letos v červenci uzavřela partnerství s jiným čínským výrobcem elektromobilů, státní společností SAIC Motor. Toto partnerství je přitom přelomové. Znamená totiž, že čínské automobilky už nepřejímají technologie zahraničních výrobců, ale rozvíjejí své vlastní. Jinými slovy, dříve čínské automobilky potřebovaly ty západní, aby od nich získávaly know-how a technologie, dnes už západní automobilky potřebují ty čínské, aby na tamním trhu měly vůbec šanci se prosadit. Technologické licence už nyní poskytují Číňané Západu, nikoli Západ Číně.
Zároveň je tím pádem tedy zřejmé, proč německé podniky, včetně právě Volkswagenu, tak tlačí na německou vládu, aby se nepřipojovala k vyhrocenějšímu americkému postoji vůči Číně. A proč se jejich vedení ze včerejších Bidenových slov dělá mdlo. Pokud by se výrazně zhoršily vztahy i právě Německa a Číny, bylo by (nejen) partnerství německého Audi se státní SAIC Motor vážně ohroženo a tím pádem i možnost Volkswagenu získávat od čínského výrobce potřebné vyspělejší technologie a know-how.
Jeremy Clarkson, známý moderátor pořadů jako Top Gear, a nyní také populární farmář, odhalil, co čeká jeho úspěšný pořad Clarksonova farma, jehož pátá řada je již natočena. Zároveň přiznal, že čelí vážným zdravotním problémům, včetně přetrvávajících bolestí zad, které označil za natolik vážné, že by mohly být i rakovinového původu.
Zatímco oblíbený moderátor a zpěvák Leoš Mareš (49) se už začátkem letošního roku stáhl z veřejného života na sociálních sítích a rozhodl se pro „tvůrčí volno“, jeho manželka Monika Marešová (44) naopak zůstává aktivní. Pravidelně sdílí střípky ze svého soukromí a nyní odhalila, kde s manželem a dcerou strávili poslední dny.
Britská princezna z Walesu Kate Middleton se dočkala neobvyklé a dojemné pocty. Královská zahradnická společnost (Royal Horticultural Society – RHS) oznámila, že nově vyšlechtěná odrůda růže ponese jméno Catherine’s Rose. Tento výjimečný květ má nejen okouzlující vzhled a vůni, ale také hluboký symbolický význam – připomíná osobní boj princezny s rakovinou a podpoří pacienty prostřednictvím charitativních příspěvků.
Den matek je svátek, který se slaví jako poděkování a vyjádření úcty matkám za jejich lásku, péči a obětavost. Je to den, kdy se připomíná význam mateřství a role, kterou matky hrají v rodině i ve společnosti. V České republice připadá Den matek na druhou květnovou neděli, letos tedy na dnešek, 11. května.
Rodina Jiřího Bartošky má před sebou nelehké dny, kdy bude připravovat poslední rozloučení s legendárním hercem. Lidé zatím kondolují rodině, konkrétně vdově a dvěma potomkům zesnulého prezidenta karlovarského filmového festivalu.
Hollywood se otřásl poté, co byl na začátku týdne zatčen muž, jenž se údajně pokládá za Ježíše Krista a věří, že slavná herečka Jennifer Aniston je jeho „královna“. Incident vyvrcholil ve chvíli, kdy 48letý Jimmy Wayne Carwyle najel svým vozem do brány hereččina luxusního sídla v Bel Air, zatímco byla pravděpodobně doma.
Jiří Bartoška bojoval s rakovinou od roku 2014, kdy mu byla diagnostikována rakovina lymfatických uzlin. Tehdy se s osudem smířil s nadhledem a osobitým humorem. „V osmašedesáti letech lidé umírají. To je jistota – narodíme se a jednou zemřeme,“ prohlásil v rozhovoru. Jeho přístup k nemoci byl inspirací pro mnohé – nikdy se nevzdával, nepoddával se panice a udržoval si optimismus i během náročné léčby.
Příští týden nás čeká silně proměnlivé počasí. Zatímco v noci a k ránu mohou klesat teploty i pod bod mrazu, během dne naopak budou stoupat až nad 20 stupňů, uvádí ČHMÚ.cz.
Česká republika se loučí s jedním ze svých nejvýraznějších hereckých velikánů. Jiří Bartoška, oblíbený herec a dlouholetý prezident Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, zemřel 8. května ve věku 78 let. Vlna emocí a vzpomínek na tohoto charismatického muže se okamžitě promítla do řady pietních míst po celé republice.
Agáta Hanychová na konci dubna oslavila kulaté 40. narozeniny a od nevlastní mladší sestry Korduly jí dělí 20 let. To je poměrně dost, přesto spolu dcery Veroniky Žilkové mají krásný vztah. Jaké je jeho tajemství?
Manželství jednoho z nejsledovanějších hollywoodských párů, Justina Timberlaka (44) a Jessicy Biel (43), se podle nejnovějších informací dostalo na pokraj rozpadu. Podle důvěryhodných zdrojů pro server RadarOnline dvojice momentálně prochází tajným zkušebním odloučením, přičemž každý z nich vede zcela odlišný život.
Mise společnosti Blue Origin, která vynesla do vesmíru šestici žen včetně několika slavných osobností, se původně prezentovala jako přelomový okamžik v historii komerčních letů. Namísto všeobecného nadšení ale událost vzbudila silnou kritiku ze strany odborníků, veřejnosti i mnoha známých tváří kulturního světa. Nejhlasitější z nich byla modelka a aktivistka Emily Ratajkowski, která celý podnik označila za pokrytecký a neekologický.