Za kulturu utratí Češi průměrně 250 Kč měsíčně

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Pixabay
ČTK 21. dubna 2022 11:44
Sdílej:

Češi za kulturu utratí v průměru 250 korun měsíčně. Nejčastěji poznávají památky. Na hrad nebo zámek vyrazí dvakrát ročně tři čtvrtiny dotázaných. Do muzeí a galerií se polovina Čechů vypraví alespoň jednou za rok. Vyplývá to z průzkumu Kanceláře Kreativní Evropa, která je českým zastoupením stejnojmenného programu Evropské unie.

Do divadla na činohru alespoň jednou ročně zajde 40 procent lidí. Na koncerty současné hudby chodí polovina dotázaných. Větší zájem mají mladší lidé, návštěvnost s rostoucím věkem výrazně klesá.

"Zatímco většina Čechů nikdy nešla na operu či balet, v kategorii do 35 let na tento žánr pravidelně chodí téměř pětina lidí. Z toho je patrné, že mladí lidé jsou otevření různým žánrům, a to včetně klasiky," uvedla vedoucí Kanceláře Kreativní Evropa Kultura Magdalena Müllerová.

Do kina chodí minimálně dvakrát do roka třetina Čechů, do klasického jednosálového kina si alespoň jednou ročně zajde polovina respondentů. Obyvatelé menších měst si moc nepotrpí na multiplexy a raději navštíví kino v okolí svého bydliště. Také mezi návštěvníky kin převažují mladí lidé. Alespoň jednou za měsíc vidí film na velkém plátně téměř pětina lidí ve věku mezi 18 a 26 lety. Naopak starší generace dává přednost televizní obrazovce, kterou denně sledují tři čtvrtiny lidí ve věku 54 až 65 let.

V době uzavření kin kvůli epidemii koronaviru si Češi oblíbili streamovací platformy. Zkušenost s nimi má 81 procent lidí, denně si je zapne pětina respondentů. "Co se týče výběru filmů, tak u Čechů s přehledem vítězí česká a americká produkce. Mladí Češi jsou ale ve velkém otevřeni i evropské kinematografii a je mezi nimi i relativně silná základna fanoušků asijského filmu," uvedla vedoucí Kanceláře Kreativní Evropa Media Vladimíra Chytilová. Čtvrtina lidí během roku navštíví i některý z filmových festivalů v Česku.

Knihu si alespoň jednou do měsíce čte 55 procent dotázaných. Na hudební nástroj pak volném čase hraje 14 procent lidí. Stejné procento populace se věnuje malbě či fotografii. Největší oblibu, především u Češek, má užité umění a ruční práce. Keramice, vyšívání, pletení či šperkařství se věnuje pětina populace.

Mezi lidmi, kteří vyhledávají kulturní vyžití jen minimálně nebo vůbec, není hlavním důvodem věk či vzdělání. Souvisí to spíše s bydlištěm dotázaných. Lidé z větších měst si díky větší a rozmanitější nabídce zajdou za kulturou mnohem častěji.

Průzkumu se zúčastnilo 1500 lidí ve věku 18 až 65 let.

Témata:
Stalo se
Světové celebrity
Meghan Markle sdílela dosud nezveřejněnou scénu, která byla vystřižena z jejího seriálu na Netflixu.

Experti si podali vévodkyni Meghan: Chce napodobit Kate, ale dělá přesný opak

Rivalita mezi vévodkyní ze Sussexu a princeznou z Walesu je stále živá a aktivní, shodují se královští experti. Obě dámy zahájily vánoční sezónu ve velkém stylu. Meghan představila svůj vánoční speciál Meghan, With Love pro Netflix jen několik dní předtím, než Kate uspořádala svůj hvězdně obsazený koncert koled Together at Christmas ve Westminsterském opatství.

Světové celebrity
Sydney Sweeney

Sydney Sweeney se poprvé vyjádřila k drsné kritice

Herečka Sydney Sweeney se v exkluzivním rozhovoru pro magazín People vyjádřila ke své velmi diskutované reklamní kampani pro značku American Eagle. Podle jejích slov jí mnoho lidí „přiřadilo motivy a nálepky, které prostě nejsou pravdivé“. 

Světové celebrity
Quentin Tarantino

Quentin Tarantino se ostře pustil do hollywoodských herců

Legendární režisér Quentin Tarantino, tvůrce ikonických snímků jako Gauneři a Pulp Fiction, se rozpovídal o hercích v Hollywoodu, které nemá v oblibě. Jednoho z nich označil za „slabou omáčku“ a jeho výkon v oscarovém filmu nazval „obrovskou chybou“. Tarantino se svěřoval se svými názory scénáristovi a spisovateli Bretu Eastonovi Ellisovi při rozhovoru o svém žebříčku deseti nejlepších filmů 21. století.

Světové celebrity
Sydney Sweeney

Sydney Sweeney pobouřila veřejnost. Čelí obviněním z rasismu

Zdá se, že každý krok herečky Sydney Sweeney je pod drobnohledem veřejnosti, která se snaží zjistit, jaké jsou její politické názory. Tato intenzivní kontrola začala poté, co letos v létě Sweeney hrála v kontroverzní reklamě pro American Eagle. Někteří diváci si totiž reklamu vyložili jako propagaci eugeniky a nadvlády bílé rasy. Od té doby se její rozhovory pro média stávají virálními, jelikož se diváci pokouší číst mezi řádky, a dokonce i výběr jejího oblečení je zkoumán v naději, že odhalí důkazy o jejím vnitřním přesvědčení.